Nieuwe tachograafregels: noch chaos, noch storm in een glas water

Een week na de inwerkingtreding van de nieuwe tachograafmaatregel is de balans gemengd: het feit dat chauffeurs het land dat zij zojuist zijn binnengekomen handmatig moeten aangeven, veroorzaakt niet de chaos aan de grenzen die sommigen hadden voorspeld, maar het is evenmin een storm in een glas water.

De maatregel toont inderdaad het gebrek aan samenhang van de door Europa genomen besluiten aan: om de nieuwe regels inzake de terbeschikkingstelling van werknemers (volgens het beginsel “gelijk loon voor gelijk werk”) te kunnen controleren, moet men weten in welk land de chauffeur heeft gewerkt/gereden. De digitale tachograaf, uitgerust met een GPS-tag, is het ideale instrument om deze gegevens te registreren, maar de huidige versie van de tachograaf, die lang voor de nieuwe regels inzake detachering is ontworpen, registreert de grensoverschrijdingen niet automatisch. Dit zal gebeuren vanaf 2023 en in de tussentijd moeten chauffeurs deze grensoverschrijdingen (semi-)handmatig registreren bij hun eerste stop na de grensovergang.

Vorige week meldde een chauffeursgroep dat alles goed verliep en dat er geen problemen waren aan de Belgisch-Nederlandse en Duits-Nederlandse grenzen. Van de beroepsfederaties maakten enkele tweets melding van verkeersopstoppingen en overbelaste parkings net na sommige grensovergangen, maar meer ook niet. Op de grond lijkt de situatie echter onder controle te zijn. Op de E40 in Lichtenbusch, bijvoorbeeld, stopt ongeveer de helft van de chauffeurs op de parkeerplaats en vertrekt na minder dan een minuut. De locatie is hier geschikt voor. De andere helft van de vrachtwagens rijdt door tot een andere halte, maar er ontstaan geen files als gevolg van de nieuwe maatregel.

De Franse gendarmerie is overijverig

Dit feit wordt bevestigd door de kaarten die in real time door Sixfold zijn gepubliceerd: de belangrijkste grensovergangen zijn in het groen aangegeven, op enkele uitzonderingen na. Volgens Frank Moreels (UBT) zijn de enige vertragingen te wijten aan de ijver van de Franse gendarmerie, die wordt uitgeoefend (in één of in beide richtingen, naargelang het geval) op de E42 tussen Bergen en Valenciennes en op de E19 bij Rekkem. Alles lijkt dus af te hangen van de intensiteit waarmee de maatregel wordt gecontroleerd.

Slechts één grensovergang is echt kritiek: de E40 richting Calais. Er zijn veel meldingen van gevaarlijke situaties waarbij migranten gebruik maken van het feit dat de vrachtwagens gestopt zijn om aan boord te klimmen. Zoals onze Nederlandse collega Bigtruck meldt, hebben sommige maatschappijen hun chauffeurs gewoon verboden ergens anders te stoppen dan in de beveiligde parkings om het land aan te geven dat zij zojuist zijn binnengekomen. Ook hier zal het een kwestie zijn van meer of minder “intelligente” controles.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo