transport media logo

Suez positief na testmaand Citroën ë-Jumpy Hydrogen

De bedrijfsleiders van waterbeheerder Suez Carcassonne hebben een maand lang met een Citroën ë-Jumpy Hydrogen gereden als test van een op waterstof aangedreven lichte bestelwagen. De reacties na de test zijn positief.

Stellantis heeft zijn kleine LCV’s (Citroën Jumpy, Peugeot Expert, Opel Vivaro) uitgerust met een brandstofcel op waterstof, in samenwerking met Faurecia. De eerste klant die de Citroën ë-Jumpy Hydrogen in ontvangst mocht nemen, was Suez, de Franse waterbeheerder. Die heeft de ‘schone’ LCV nu een maand in gebruik, en de eerste feedback is positief.

Flexibel

Vooral de snelle tanktijd van het waterstofbusje (3 minuten voor een volle tank bij een station van 700 bar) krijgt lof, want daarmee kan het flexibel ingezet worden voor bijvoorbeeld snelle interventies bij een waterlek of voor het leveren van materiaal aan werven. Ook de totale autonomie van 400 km (3,3 kg waterstof en een batterij van 10,5 kWh) draagt bij aan de gemoedsrust. Tenslotte heeft de ë-Jumpy Hydrogen een even grote laadruimte (5,3-6,1 m³) als de versie met verbrandingsmotor en gaat het laadvermogen tot 1 ton.

Groene waterstof nodig

Het grote struikelblok voor waterstof is natuurlijk de grotere energieconsumptie en de nood om ‘groene’ waterstof te ontwikkelen om echt duurzaam te zijn. Suez werkt daarvoor samen met energiebedrijf SIPERREC om een productiecentrum voor groene waterstof te bouwen op basis van afvalverbranding. Eind 2022 moet deze site operationeel zijn in Créteil, Frankrijk, met een output van 1 ton waterstof per dag.

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.