Brandstofprijzen: ‘omgekeerde cliquet’, bij gebrek aan beter

Nu de brandstofprijzen de afgelopen weken met 20% zijn gestegen en voor de komende dagen verdere stijgingen zijn aangekondigd, nemen de drie Belgische wegvervoerfederaties nota van de mogelijke toepassing van een ‘omgekeerde cliquet’, maar waarschuwen zij dat de gevolgen voor de vervoerders beperkt zullen zijn.

De manoeuvreerruimte van België is inderdaad beperkt: het door Europa opgelegde minimumaccijnsniveau wordt zeker overschreden, maar niet veel: TLV, Febetra en UPTR hebben berekend dat de accijns voor vervoerders slechts met 4 cent per liter kan worden verlaagd, terwijl dit voor de gemiddelde automobilist en voor ondernemingen die voertuigen van minder dan 7,5 ton gebruiken met 27 cent kan gebeuren. Dit is een neveneffect van de beroepsdiesel.

Op korte termijn zit er dus niets anders op dan deze brandstofverhoging aan haar klanten door te berekenen. Dit is betrekkelijk eenvoudig te doen wanneer u een dieselclausule in uw contracten hebt, maar deze clausule is, in tegenstelling tot in Frankrijk, geen verplichting in België. “We hebben al verschillende keren geprobeerd om een verplichte dieselclausule op te leggen, maar tot nu toe was de reactie van het Ministerie van Economische Zaken steeds negatief”, legt Isabelle De Maegt, woordvoerster van Febetra, uit. Het onderwerp zou dus opnieuw aan de orde kunnen komen, maar er lijkt geen sprake te zijn van een gecoördineerde actie van de drie federaties op dit punt. Als een dergelijke maatregel al kans van slagen heeft, zou het in ieder geval maanden duren voordat hij effect sorteert. In de tussentijd is de enige optie dus: “doorrekenen”…

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo