Febetra@Zolder: transporteurs tuk om vrachtwagens te testen

Drie jaar hebben ze er moeten op wachten maar vorige zaterdag kon de happening van Febetra op Zolder dan toch een tweede keer plaatsvinden. De bijna driehonderd deelnemers konden er op het circuit vrachtwagens van alle merken testen, offroad rijden met Range Rovers, leren hoe je een slippende auto onder control krijgt en zien hoe brandweermannen na een ongeval een slachtoffer bevrijden uit een cabine.

In 2019 vond Febetra@Zolder een eerste keer plaats. Daarna moest het netwerkevent door corona twee keer worden geschrapt, in 2020 en in 2021. Na drie jaar was de goesting dan ook groot om naar Zolder te komen, ook voor Frank Van Berwaer van Berry BVBA en Luc Fransen van Brenntrans. “We komen naar hier om collega’s te leren kennen”, zegt Frank. “Alles heeft twee jaar op slot gezeten. Het is goed dat we elkaar nog eens zien.”

Frank heeft twintig vrachtwagens en doet containertransport. Hij heeft vooral Scania’s maar had nu de kans gegrepen om eens met de DAF XG te rijden. Luc doet samen met zijn zoon zowel depannages als transport. In Zolder grepen ze de kans om zowel met de DAF XG als met de Ford F-MAX te rijden. Een unieke kans vinden ze beiden om de modellen die je wil testen eens te kunnen vergelijken in dezelfde omstandigheden.

En dat testen viel duidelijk in de smaak. Van de acht vrachtwagens die klaar stonden om getest te worden, stond er op geen enkel moment eentje stil. Het was aanschuiven in de pitstraat om met een van de trekkers of met de elektrische Scania een rondje te rijden.

Offroad

Daarnaast konden de bezoekers ook eens met de Range Rover offroad rijden en proberen een slippend voertuig onder controle te krijgen op een glad wegdek. Om 15 uur demonstreerde de brandweer van Limburg hoe je een slachtoffer na een verkeersongeval uit een vrachtwagencabine bevrijdt.

Het Sociaal Fonds Transport en Logistiek (SFTL) kwam naar Zolder met een MAN die aangepast is voor chauffeurs met een handicap. “Die aanpassingen gebeuren op maat van de chauffeur”, zegt consulent Wim Elst van het SFTL. “Zo kunnen de pedalen voor iemand die rechts een prothese heeft aan de linkerkant worden geplaatst maar de bedieningen kunnen ook volledig aan het stuur worden geplaatst. Die aanpassingen kunnen in gelijk welk voertuig gebeuren en er zijn subsidies voor de werkgever.”

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo