Platooning: een technologisch succes zonder commerciële toekomst?

De resultaten van het Europese onderzoeksproject Ensemble zijn in Brussel gepresenteerd. Het consortium wilde een multimerken peloton testen onder reële verkeersomstandigheden en het resultaat wordt technologisch veelbelovend geacht. De commerciële toekomst van platooning wordt daarentegen steeds onduidelijker.

Zes jaar na de European Platooning Challenge, waarbij de technische haalbaarheid van platooning in Rotterdam werd aangetoond, lijkt het onderwerp naar de achtergrond te zijn verdwenen, maar het door Europa medegefinancierde project Ensemble heeft aangetoond dat platooning nog steeds een sleutelrol kan spelen in duurzaam wegvervoer. Het ontwikkelde een veilig multi-brand vehicle-to-vehicle (V2V) communicatieprotocol dat ervoor zorgt dat elke vrachtwagen in het peloton op de juiste manier reageert op alle verkeerssituaties. Dit protocol is op 23 september 2021 met succes getest in de omgeving van Barcelona.

Volgens Valerio Liga, projectmanager bij Iveco, “is het Ensemble-project een belangrijke stap op onze weg naar autonoom rijden. Dankzij de brede samenwerking tussen Europese fabrikanten, leveranciers, onderzoekscentra en universiteiten kunnen wij aantonen dat platooning met meerdere merken in reële omstandigheden kan werken. Het volledige potentieel van platooning kan echter pas worden bereikt wanneer de menselijke chauffeur in de volgwagens niet langer nodig is (of wanneer zijn diensturen kunnen worden verlengd). Ook zal de technologie verder moeten worden ontwikkeld om de afstand tussen vrachtwagens te verkleinen. Dit zal resulteren in een betere aerodynamica, een lager brandstofverbruik en een verbeterde transportcapaciteit, aangezien de verkeersdichtheid op de vrachtwagenstrook groter zal zijn.” Deze horizon wordt ‘Platooning as an Autonomous Function’ (PAF) genoemd.

Het ziet er echter naar uit dat commerciële afgeleiden van deze technologie nog lang op zich zullen laten wachten. Zeer weinig van de bij het project betrokken fabrikanten hebben zich over het onderwerp uitgesproken en Valerio Liga suggereert zelfs dat platooning op zich misschien geen toekomst heeft. Hij is er echter van overtuigd dat de studies die zijn uitgevoerd en de technologieën die tijdens het project zijn ontwikkeld, het mogelijk zullen maken dat in de komende jaren in Europa andere geconnecteerde en autonome diensten worden ontwikkeld.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo