Cargobikes: steeds vaker in het VAN-peloton

Alles komt terug, zelfs bakfietsen. Terwijl ze in lang vervlogen tijden gebruikt werden als een goedkope vorm van transport, staan ze vandaag vooral voor een efficiënte vorm van emissievrije last-mile logistiek. En heel goedkoop zijn de professionele ‘cargo bikes’ ook niet meer, waardoor leasing van dit soort toepassingen het overwegen waard is.

Hoewel veel bedrijven nog kiezen voor een traditionele bestelwagen met verbrandingsmotor, wordt er steeds vaker gekeken naar elektrische modellen, maar tegenwoordig ook naar cargo bikes. “We zien inderdaad dat bedrijven tegenwoordig vastgeroeste concepten in vraag durven stellen,” zegt Patrick Jaspers, Lease Consultant & LCV Manager bij J&T autolease. “Specifiek wat cargo bikes betreft zien we ook dat de vraag op de markt toeneemt, vooral dan voor de last-mile leveringen in de stad.”

J&T Autolease heeft ervaring opgebouwd op het vlak van cargo bike leasing aan logistieke bedrijven, onder andere door een samenwerking met ON TIME Logistics. “Ze waren al klant bij ons voor hun bestelwagens op het moment dat ze zich begonnen te verdiepen in de leveringen via cargo bikes, en de eerste bij ons die voor die oplossing kozen. Dat was voor ons interessante business case om expertise te verwerven. Vooral qua onderhoud en herstelling spraken we af om een doorrekening van de kosten te doen om in een latere fase op basis van die vaststellingen tot een leaseprijs voor het geheel te komen,” aldus Patrick Jaspers.

Groeiproces bij ON TIME Logistics

ON TIME Logistics verzorgt naast haven-, visa-, legalisatie-, postdiensten en distributie ook sprintleveringen en last mile/pakketleveringen, zowel in eigen naam als ‘branded’ voor grotere klanten. “We zijn in 2019 begonnen met leveringen door middel van cargo bikes, maar eigenlijk zijn we al veel langer bezig met alternatieven voor traditionele bestelwagens,” zegt Jean-Claude Van den Berghe, Directeur van ON TIME Logistics. “We zijn gestart met brommers op benzine voor de leveringen in de stad en de dienstverlening in de Haven van Antwerpen, vooral documenten. Voor de kortere afstanden zijn we dan in 2016 overgestapt op elektrische fietsen om te zorgen voor properdere lucht in de stad, en omdat het pakjesvolume toenam uiteindelijk op cargo bikes en Armadillo’s, die een laadbak hebben achteraan.” Daarnaast heeft ON TIME ook nog een 75-tal bestelwagens in dienst voor de grotere pakketten, op CNG en ook steeds vaker elektrisch, voor een beperkte impact op het leefmilieu in de stad, in lijn met duurzame en ecologische missie van het bedrijf.

Concurrentieel en praktisch

Maar terug naar de cargo bikes die ON TIME in Antwerpen inzet in de binnenstad. Kunnen die echt een alternatief bieden voor bestelwagens? “Ze bieden een aantal voordelen: ze kunnen best wat pakjes vervoeren, omdat ze wendbaar zijn en zich over het fietspad kunnen verplaatsen hebben ze geen last van files, en het is makkelijker om voor de deur van de klant te stoppen dan met een bestelwagen. Anderzijds kunnen ze niet evenveel in één keer meenemen als een bestelwagen, waardoor ze vaker terug naar het depot moeten komen er je er meer moet inzetten, waardoor de personeelskost dus omhoog gaat,” aldus Jean-Claude Van den Berghe.

“Voor de fietsen zelf werken we met B2Bike, die ons Urban Arrow fietsen leveren, en Armadillo’s. Stevig en professioneel materiaal, en dat kost ook wat. Je mag rekenen dat een degelijke elektrische bakfiets voor professioneel gebruik ongeveer evenveel kost als een kleine bestelwagen met verbrandingsmotor. De TCO is ook vergelijkbaar, als je de brandstof buiten beschouwing laat. Puur voor de kosten moet je het dus niet doen, maar het is wel concurrentieel. Ook onderhoud is iets wat je niet licht mag opvatten om het materiaal in topconditie te houden. We hebben daarvoor een eigen installatie in het depot, waar een gespecialiseerde technieker regelmatig aan het werk is.”

De batterijen die de bakfietsen van stroom voorzien, zijn uitneembaar. Ze laden ‘s nachts op in het depot, en er zijn reserve-exemplaren die overdag opladen, om dan gewisseld te worden wanneer de koeriers terug binnenkomen. Koeriers die minder vaak terug naar het depot komen, hebben een extra exemplaar mee. Praktisch dus. Maar zijn er zaken die nog kunnen verbeteren om cargofietsen haalbaar te maken? “Data. We hebben niet altijd alle gegevens zoals het gewicht of volume van de pakketten die gaan binnenkomen voor verdeling, en niet altijd op de cargo bikes passen. Het dispatchen is dan ook grotendeels manueel werk en het maakt plannen van rondes soms moeilijk. Met de juiste data zou het allemaal nog efficiënter kunnen,” besluit Jean-Claude Van den Berghe.

Grotere cargo bikes bij Ziegler

Een van de eerste bedrijven in België om te experimenteren met cargo bikes, was het Brusselse Urbike. Het startte in 2018 het project BCklet op in Brussel, met duurzame stadslogistiek voor Delhaize, bpost, MultiPharma en CSD. Het werd daarvoor in 2020 uitgeroepen ‘Logistics Project of the Year 2020’ tijdens de Transport & Logistics Awards van Transportmedia. Ondertussen schieten de nieuwe projecten met cargo bikes als paddenstoelen uit de grond. Coolblue levert in grote steden aan huis met bakfietsen en Citydepot stroomlijnt in samenwerking met de ODTH CityHub/ECOkoeriers de pakjesstroom in Mechelen, om er maar enkele op te noemen.

Het logistieke bedrijf Ziegler gaat in Brussel nog een stuk verder met XXL cargo bikes van het Duitse Cargocycle, een elektrische fiets met een 4,5 meter lange ‘oplegger’ die drie palletten of 500 kg kan vervoeren. Ziegler bevoorraadt op die manier onder andere winkels in de Brussels voetgangerszone en heeft daarvoor een distributiesysteem opgezet in samenwerking met Interparking. “Een elektrische bestelwagen brengt de goederen tot daar, waar ze in de fiets worden overgeladen. De cargofiets doet ’s morgens een rondrit en komt ’s middags terug naar de hub om de rest van de goederen in de namiddag te bezorgen,” zegt Johan De Brauwer, managing director van Ziegler Belgium en Luxemburg. Volgens Ziegler is deze oplossing niet alleen veel duurzamer dan leveringen met traditionele voertuigen, maar ook rendabeler. Zo kan de Cargo Bike XXL volgens het bedrijf tot 50 stops per dag maken, terwijl een conventionele distributietruck gemiddeld slechts 25 stops per dag maakt. Het breidt zijn vloot van Cargo Bikes ook uit naar andere Belgische steden.

Lees alles over J&T Autolease

J&T Autolease

video

Samenvatting Van Day 2023 – Transport & VAN.TV 63 (Kanaal Z)

Weer of geen weer. Het weerhield de wagenparkbeheerders niet tegen om af te zakken naar de tiende editie van de Van Day, een organisatie van J&T Autolease en Transportmedia. Fleetowners krijgen tijdens de Van Day dé kans om de nieuwste bestelwagenmodellen van de merken die de Van Mossel-groep verdeelt in ons land te testen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo