Alex Van Breedam, CEO van Tri-Vizor, geeft zijn mening over de opkomst van de nieuwe retailmarkt, die steeds decentraler en sneller aan huis geleverd “moet” worden. Deze column verscheen eerst in Link2Logistics Management 61.
Recent nog in de pers: flitsbezorger Gorillas gaat samenwerken met traditionele retailer Jumbo. Retailers doen dit wellicht met lichte tegenzin. Ze zien hun klanten liever naar de winkel komen. Het aanbod van de Gorillas moet vooral stedelingen overtuigen die een zeer snelle en goedkope belevering op prijs stellen. Het traditionele – en vooralsnog het meest duurzame – model om éénmaal per week naar de supermarkt te gaan is voor deze groep minder een optie, niet in het minst omdat de woonruimte en dus ook de opslag- en bewaarmogelijkheden afnemen door een toenemende verstedelijking. Een flitsbezorging biedt dan misschien een comfortabel alternatief. Gemakkelijk, snel en bovendien (veel te) goedkoop!
Het is nochtans niet de consument die expliciet om deze dienstverlening heeft gevraagd. Zoals bij vele voorbeelden uit de nieuwe economie wordt een vraag kunstmatig gecreëerd door er veel kapitaal tegenaan te smijten in de hoop dat de consument snel de nieuwe dienstverlening zal smaken en meer nog, er echt op gaat rekenen. Bovendien wordt daarbij onze samenleving en de bestaande regelgeving dikwijls in snelheid genomen en draait ze op voor de maatschappelijke kost van de nieuwe dienstverlening. Voor de flitskoeriers is dit niet anders, zeker als de term duurzaamheid meer dan enkel ‘emissievrij’ betekent. Immers, vele steden worden vandaag al overspoeld door fietskoeriers en leveringsdiensten die elkaar steeds meer voor de wielen rijden. Daarbovenop duikt samen met de flitskoeriers nu ook de dark store op in het straatbeeld. Alleen al de term zorgt voor enig onbehagen. Het is een winkel zonder ramen die dienst doet als klein magazijn voor een beperkt gamma aan snellopende producten. Deze dark stores zullen misschien de leegstand in de winkelstraten voor een stuk kunnen invullen, maar een winkelstraat met vele dark stores zal het shoppen niet aantrekkelijk maken.
Vandaag zijn het niet de klanten, maar de samenleving en de durfkapitalisten die het grootste deel van de flitslevering betalen. De dag dat de klant zelf en integraal voor de werkelijke leveringskost zal moeten opdraaien, zodat ook de flitskoeriers aan een fatsoenlijk loon zouden kunnen werken, dan pas zal blijken dat de vraag naar flitskoeriers een artificiële creatie was…