Mercedes-Benz Trucks geeft Actros een nieuw hart

Het zijn niet alleen de nieuwe elektrische gamma’s waarin de constructeurs investeren: in oktober dit jaar lanceert Mercedes-Benz Trucks de derde generatie van zijn OM 471 dieselmotor, die o.a. het Actros-gamma aandrijft.

Om het brandstofverbruik nog verder terug te dringen, hebben de ingenieurs van Mercedes-Benz Trucks bijvoorbeeld de compressieverhouding van 18,3:1 op 20,3:1 gebracht, in combinatie met een maximale ontstekingsdruk van 250 bar. Er zijn ook twee nieuwe turboladers: de ene zorgt voor een geoptimaliseerd brandstofverbruik op lange afstanden en is leverbaar tot 476 pk, terwijl de andere is ontworpen voor hoge prestaties en een krachtige motorrem en dus meer geschikt is voor de bouwsector met maximaal 530 pk.

Er is ook gewerkt aan een verdere vermindering van de interne wrijving. Daartoe is de OM 471 van de derde generatie uitgerust met een nieuw ontwikkelde klep die de druk van de motorolie regelt. Hij wordt elektrisch bediend en maakt een drukdosering mogelijk die rekening houdt met de specifieke eisen van alle motoronderdelen. Dit wordt gecombineerd met een nieuwe motorolie met lage viscositeit.

Ten slotte is het uitlaatgasnabehandelingssysteem volledig aangepast aan het nieuwe verbrandings- en controlesysteem van de OM 471. Het beperkt de tegendruk en verhoogt de gelijkmatigheidsindex van AdBlue, waardoor de omzetting van stikstofoxiden (NOx) verbetert en het brandstofverbruik daalt.

Volgens Mercedes-Benz Trucks bedraagt de maximale brandstofbesparing ten opzichte van de vorige generatie ongeveer 4% lage en middelhoge vermogens en 3,5% bij de krachtigste motoruitvoeringen.

Geoptimaliseerde transmissies

Om ook de rijdynamiek te verbeteren, hebben de ingenieurs een nieuwe regeling voor de PowerShift Advanced automatische transmissie ontwikkeld, die in heel wat situaties sneller en soepeler starten en optrekken mogelijk maakt. Verwacht wordt dat de preciezere versnellingskeuze de duur van de koppelonderbreking in het hoogste bereik met tot 40% zal verminderen. En wanneer tijdelijk meer koppel gewenst is, is de Top Torque-optie nu beschikbaar voor de versies met 450 en 476 pk in combinatie met de G281-transmissie en levert met een druk op de knop nog eens 200 Nm extra.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo