Mikken op de hoogte: “Hoogbouw draait om grondschaarste en automatisatie”

Qua hoogbouw in de logistiek is Nederland een voortrekker. Ook bij ons woedt het debat over de plaats die dergelijke gebouwen – groter en hoger – mogen innemen. Hoe ontwikkelt de Belgische markt zich?

“De trend naar hoger bouwen is wat hij is, maar deze is niet nieuw en zelfs al een tijdje aan de gang”, stelt Marco lacovella, Program Manager Renewable Energy bij Heylen Warehouses. “De hoogtes van vandaag mogen dan ongezien zijn, de gehanteerde vrije hoogte neemt al jaren systematisch toe. In de jaren ’90 zaten we aan zo’n 8 m., inmiddels is 13 m. de norm geworden.”

“Op enkele jaren tijd is het equivalent van twee palletplaatsen bij gecreëerd”, voegt Luc Ysebaert, Sales Director bij de Willy Naessens Group, toe. “Je ziet in ons land steeds vaker wat men al jaren in Nederland ziet: ‘dubbeldekkers’, waarbij men als het ware een extra gebouw bovenop het gelijkvloerse gebouw plaatst. Dit levert creatieve invullingen op, zoals een helling waarlangs vrachtwagens naar dat eerste niveau kunnen rijden.”

Factor automatisatie

“Het zit hem allemaal in het rendement, op dat vlak is de situatie hier niet anders dan in Nederland”, vervolgt Luc Ysebaert. “De grondprijs is niet enkel hoog, grond is sowieso schaars geworden, zeker op nummer-één-plaatsen. Vooral in Vlaanderen zijn goede locaties aan snelwegen schaars geworden. Plaats winnen is de boodschap.”

“Je kan hoger stapelen en automatisatie niet los zien van elkaar”, verduidelijkt Wesley Mazzei, Directeur Industrieel Vastgoed en Logistiek Group Machiels. “Net door automatisatie nemen de mogelijkheden op dat vlak toe.” “Meer en meer wordt afgestapt van manueel stockbeheer met de heftruck”, meent ook Jeroen Latruwe, Sales Manager bij Valcke Prefab Beton. “Die groeiende automatisatiegraad heeft rechtstreeks impact op het gebouwontwerp. Automatisatie zal leiden tot minder grondverbruik.”

Verzekering

De hoogte van een logistiek gebouw lijkt niet zozeer een technische kwestie te zijn. “Constructies van 20 tot 30 m. hoog zijn geen uitzondering meer”, stelt Jeroen Latruwe vast. “Sterker: ze zijn de norm geworden.”

“De haalbare hoogte is niet echt een geval van technische knowhow”, meent ook Ralph Caspanni, CEO bij Heylen Warehouses. “De ontwikkeling van de sprinklertechnologie zal bepalen tot welke hoogte je kan bouwen. Die systemen moeten in alle omstandigheden hun blusfunctie kunnen uitoefenen. Om die veilig te stellen, bestaan strikte normen die ook door verzekeraars worden aangewend. Bouwambitie in de hoogte is dus voornamelijk een veiligheids-en verzekeringsgebeuren, eerder dan een technische discussie.”

Nieuwe generatie gebouwen

“Logistieke gebouwen worden hoger, maar het lijkt me verkeerd de term hoogbouw te gebruiken”, meent Marco lacovella. “Bij echte hoogbouw spreken we over een nieuwe generatie gebouwen van 30 à 40 m. hoog. Eigenlijk zijn het silo’s waarin een volledig geautomatiseerd robotsysteem actief is. Of grote robotsysteem met een façade eraan vast.”

De trend naar hoger en volumineuzer leidde in Nederland tot een maatschappelijk debat, een voorbode voor wat hier staat te komen? “In Nederland woedt de discussie over de ‘verdozing’”, legt Marco lacovella uit. “De vraag naar  e-commerce is groot en neemt toe, maar hoe kan het aanbod verder op de vraag worden afgestemd? Dit voedt de nood aan logistieke gebouwen.”

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo