Nijhof-Wassink: “Partnerships blijven belangrijk voor de groei”

Begin dit jaar nam Nijhof-Wassink Group het eveneens Nederlandse transportbedrijf Wemmers Tanktransport over. De groep diversifieerde hierdoor naar een nieuwe activiteit, Liquid Food. Ze verstevigde hiermee ook haar positie op de Belgische markt.

Een van de kenmerken van Nijhof-Wassink is dat het niet alleen gebruik maakt van eigen ‘resources’ maar ook investeert in langdurige partnerschappen. “Met de overname van Wemmers per 1 januari 2022 breiden we onze activiteiten uit naar het bulktransport van vloeibare levensmiddelen zoals plantaardige oliën, fruitsap, wijn, chocolade en zuivel. De omzet groeit hiermee van 130 miljoen naar 175 miljoen euro”, vertelt CEO Erik Schiphorst.

“Wemmers heeft vestigingen in Nederland, Duitsland (Hamburg) en België (Evergem, nabij Gent). Die laatste wordt dus de tweede vestiging van Nijhof-Wassink in België, na die in Gistel. Die laatste coördineert de activiteiten van de Feedbranche in België”, legt hij uit.

Partnerships in Feed Logistics

“In België hebben we 60 vrachtwagencombinaties. Hoewel de Chemiedivisie binnen Nijhof-Wassink bijna even groot is als de Feedtak, wordt het overgrote merendeel van de wagens in België gebruikt voor het vervoer van diervoeders. Als we de wagens van onze Belgische partners meetellen, beschikken we over zo’n 100 combinaties”, voegt Martin Schoemaker toe. Hij is managing director Feed Logistics en onder andere verantwoordelijk voor België.

Nijhof-Wassink startte zijn activiteiten in België pas in 2014, met de overname van Janssens Feed in Torhout. Nadien volgden in 2020 de transportafdeling van mengvoederbedrijf Quartes en Thuysbaert uit Sinaai, en in 2021 de firma Sven Daems uit Retie. Parallel met deze overnames zette de Feedbranche in België ook langetermijnpartnerships uit met een aantal lokale spelers, zoals Kubrechts in Lier, fa. Wuyts uit Geel en DVM Trans in Gistel.

“Via deze partnerships kunnen we veel flexibeler werken. Zo’n partnership kan uitmonden op een overname, maar dat is niet onze bedoeling. Enkel als de partner tekenen geeft dat hij ervoor openstaat – bijvoorbeeld omdat er geen kinderen in het bedrijf willen stappen – zullen we die overwegen. Een samenwerking laat ons immers toe om dichter bij de klanten te staan, omdat ze meestal zeer lokaal actief zijn en partners daar beter op kunnen inspelen”, zegt Schiphorst.

Chemical Logistics

Dat Nijhof-Wassink in het chemietransport geen eigen vestiging in België heeft – ondanks het feit dat het bedrijf zeer actief is in onder meer de chemiecluster in Antwerpen – heeft volgens Schiphorst een eenvoudige reden. “De chemie is inherent een zeer internationale activiteit. De Europese klanten sturen de logistiek meestal centraal aan. België is dicht bij Nederland, zodat het ook logisch is dat wij de activiteiten centraal organiseren. De voederindustrie, daarentegen, opereert zoals gezegd veel meer regionaal en zelfs lokaal”, aldus Schiphorst.

Ook de opstart van logistieke activiteiten voor de chemie in België wordt niet overwogen. “Wij hebben silo’s in Nederland maar de kans is zeer klein dat wij er ook in Antwerpen zouden plaatsen. We werken liever met een partner op dat gebied, in casu met Katoen Natie. Dat doen we trouwens ook in Polen”, voegt hij toe.

Nijhof-Wassink verkocht trouwens zijn logistieke activiteiten in Polen twee jaar geleden aan Katoen Natie, om zich er te concentreren op het transport. “Die samenwerking gaat ook daar trouwens succesvol verder. Polen is overigens bijna een tweede thuisland: de chemie- en feedactiviteiten in dat land zijn goed voor bijna 40% van de omzet van de groep”, klinkt het nog.

Groeiplannen

Volgens Schiphorst is het de ambitie van Nijhof-Wassink om hard te blijven groeien. “Eerst moeten we de overname van Wemmers in goede banen leiden, maar nadien willen we – ook in België – naar andere overnames kijken. De groei an sich interesseert ons niet maar wel de volumes om in steeds modernere apparatuur en IT-systemen te blijven investeren. Schaal is nodig om die te financieren”, zegt Schiphorst.

“Dat sluit overigens niet uit dat we nieuwe partnerships aangaan. In de mengvoeders zijn volumes nodig om efficiënt te werken. Via samenwerking kunnen we ook flexibel werken… en geraken we aan lokale vrachtwagens om te blijven groeien. Er zijn immers geen chauffeurs meer te vinden”, voegt Schoemaker toe.

Ook in de Food-sector zijn er verdere groeiplannen, maar niet onmiddellijk. “We zijn die wereld nog aan het ontdekken. Wekelijks krijgen we aanbiedingen voor overnames, maar voorlopig houden we de boot af. Zeg nooit ‘nooit’… maar het is nog te vroeg. We hebben de sleutels van Wemmers nog maar zes weken geleden ontvangen…”, zegt Schiphorst tot slot.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo