Rijindruk: Scania 25P B4x2NA BEV – Stille performer

Scania wil een voorloper zijn op het gebied van elektrische voertuigen en bewijst dat met de lancering van de P25, die een geschat rijbereik heeft van 250 km. Een dergelijk voertuig moet in staat zijn een volledige werkdag vol te maken in de distributie… en daarna nog naar de basis terug te keren

De elektrische Scania wordt voorgesteld met de L- en P- cabines, alle twee duidelijk voorbestemd voor stedelijk gebruik.

Techniek. De elektrische motor levert een continu vermogen van 310 pk. Er zijn slechts twee transmissieverhoudingen beschikbaar om hoge prestaties te leveren over een breder snelheidsgebied en op die manier het comfort te verbeteren. Het overschakelen naar tweede is te voelen rondom een snelheid van 30 km/u.

5 of 9 accu’s

Het wegvallen van de thermische krachtbron heeft plaats vrijgemaakt voor de accu’s, die we aan beide zijden van het voertuig terugvinden met duidelijk zichtbare stalen beschermingselementen.

Andere noodzakelijke componenten voor de elektrische aandrijving, zoals het beheer van de accu’s, de koeling van de accu’s, de elektro-hydraulische besturing, de elektrische luchtcompressor en omvormer kregen eveneens een plaats aan het chassis.

Scania biedt de keuze uit twee accupacks in functie van de gewenste actieradius: vijf accu’s voor een totaal van 165 kWh (autonomie van 130 km) of negen accu’s om de geïnstalleerde capaciteit op te voeren tot een totaal van 300 kWh en een autonomie tot 250 km.

Het voertuig is uitgerust met CCS (Combined Charging System) om te kunnen opladen vanuit het elektriciteitsnet. Dankzij het continu laadcircuit van 130 kW worden de vijf accu’s in minder dan 55 minuten opgeladen en de negen accu’s in minder dan 100 minuten… als de laadbron dat toelaat. De chauffeur kan, indien de behoefte aan een langere actieradius zich laat voelen, een snelle extra lading uitvoeren tijdens een pauze of bij het laden/lossen.

De hulpaggregaten worden aangesloten op een elektrische connectiebox, CC box genaamd, die aan het chassis is bevestigd. Dat levert een krachtaftakking op met een vermogen tot 60 kW voor een koelgroep of een laadklep.

Aan boord.  Voor een chauffeur die vertrouwd is met het merk zijn er geen grote veranderingen, want alles bleef identiek aan de dieselmodellen… op één uitzondering na. Het rechterscherm in het instrumentenpaneel vertoont uiteraard niet langer de conventionele zones, maar biedt wel informatie over het elektriciteitsverbruik.

Voor de start bevindt de naald zich helemaal beneden in het linkergedeelte. Bij het starten beweegt de naald zich naar het centrum van het scherm ‘ready’. Wanneer de chauffeur optrekt verplaatst de naald zich binnen een zone die aangeeft welk niveau gekozen werd. Het ideaal is natuurlijk binnen de groene zone te blijven, net zoals bij een thermisch voertuig.

In tegenstelling tot een hybride voertuig, waarbij de chauffeur het ‘gaspedaal’ loslaat om te profiteren van de inertie, herladen de accu’s zich hier niet. Om dat te doen moet men het voertuig afremmen, wat zich vertaalt in een verplaatsing van de naald naar de blauwe zone in het scherm, die de vermelding ‘charge’ draagt. Afremmen met de voet blijft mogelijk, maar het is de hendel rechts van het stuur die de volledige aandacht van de chauffeurs verdient.

Er is dus geen motorremwerking, maar wel een remvertrager met vier posities, wat toch uitzonderlijk is voor een dergelijk klein voertuig met een stadsprofiel. Bij het naderen van een rood stoplicht, een rond punt of een ander obstakel kan met deze vertrager tot aan stilstand afgeremd worden, waarbij de accu’s efficiënt worden opgeladen.

Stilte, we rijden

Op de weg. Een absolute stilte, dat is het overheersende gevoel van de start tot het einde van deze korte rijindruk. Bij het aanzetten, wat veel sneller gebeurt en zelf overdreven krachtig als de chauffeur het pedaal te diep intrapt, voelt men het gemak en een betere controle, zonder enige twijfel dankzij de snellere respons van de aandrijflijn.

Met een niet beladen voertuig hielden we van nabij het teruglopen van de resterende autonomie in de gaten. Aanvankelijk kwamen de 100 % overeen met 208 km, een waarde die gebaseerd is op het voorafgaande gebruik. Na enkele kilometers viel de lading terug tot 98 %, maar na de eerste verkeerslichten en ronde punten hadden we al 4 km aan autonomie gewonnen. Na 66,5 km was ons accupack nog altijd voor 71 % geladen en resteerde er een autonomie van 192 kilometer. Daarentegen bewezen een vijftiental kilometers op de snelweg dat dit terrein niet geschikt is voor dit soort vrachtwagens. De weerslag op het niveau van rijbereik is aanzienlijk.

Als de chauffeur deze nieuwe technologie goed gebruikt, zou hij zonder problemen een dag distributie in de stad kunnen rondmaken. Zeker, men moet rekening houden met de overblijvende lading, maar die kan gemakkelijk weer aangevuld worden met de remenergie.

Besluit

Deze elektrische Scania P25 heeft ons overtuigd en zelfs positief verrast in zijn natuurlijke milieu. Dan blijft er nog de zoektocht naar financiële hulp om hem aan te kopen. In onze buurlanden is daar al aan gedacht, maar bij ons…

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo