Tijdelijke wegen moeten verkeershinder nieuwe fase Oosterweelwerken beperken

Vanaf 7 april verloopt het verkeer van en naar het Antwerpse havengebied op de rechter-Scheldeoever langs enkele tijdelijke wegen. Die moeten de verkeershinder beperken nu de Oosterweelwerken, gecombineerd met de ingrijpende renovatie van de Royerssluis, een nieuwe fase in gaan. 

Het wegennet rond het verkeersknooppunt bij de Royerssluis, een belangrijke toegangsweg naar de haven voor verkeer van en naar het Antwerpse stadscentrum, krijgt een tijdelijke make-over voor de duur van de wegenwerken. Port of Antwerp en de Afdeling Maritieme Toegang bouwen een tijdelijke infrastructuur rond de Royerssluis om de impact van de renovatiewerken te beperken. Langs de stadszijde van de sluis – tussen de Siberiabrug en de Kattendijksluis – werd de afgelopen maanden een tijdelijke Oosterweelsteenweg gebouwd. Het in gebruik nemen van deze tijdelijke Oosterweelsteenweg gebeurt buiten de spitsuren en met weinig hinder voor het verkeer. Bouwheer Lantis bouwt er de zogenaamde ‘Oosterweelknoop’, een op-en afrittencomplex naar de haven en het noorden van de stad.

De Royerssluis wordt ingrijpend gerenoveerd. Tussen de Schelde en de Royerssluis wordt een tijdelijke kofferdam gebouwd. Vanaf het voorjaar van 2023 zal verkeer van en naar de haven over die kofferdam rijden, in plaats van over de sluis. Zo ondervindt het verkeer minder hinder van de renovatiewerken. De sluis wordt langer (van 180 naar 230 meter lengte) en breder (van 22 naar 36 meter) waardoor het transportvolume naar het Albertkanaal verhoogd kan worden.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo