Dertig exemplaren van de Scania 530 S V8, met die monsterbestelling verzekert Transport Janssens uit Melsele zich van een plaatsje in de recordtabellen. Het gaat immers om de grootste bestelling van Scania V8 trucks in België sinds het jaar 2000.
Scania-gek zijn ze bij Janssens al langer. Het hele wagenpark van het transportbedrijf bestaat al jaren uit trucks van de Zweedse constructeur. De voorlopig enige V8 uit het wagenpark krijgt binnenkort dus versterking van een dertigtal ‘soortgenoten.’ “Deze V8 is de enige zwarte vrachtwagen die we in ons park hebben, naast de andere exemplaren die allemaal perfect in onze huiskleuren staan. De zwarte V8 kwam er twee jaar geleden, en we kochten hem specifiek voor een chauffeur die op dat moment 25 jaar in dienst was. Hij was door het dolle heen en geniet ook vandaag nog elke dag van zijn V8. Het zette ons aan het denken: ons personeel is onze grootste troef. Waarom hen dan niet allemaal belonen. Geen betere manier om dat te doen dan met een Scania V8,” zegt Kenny Janssens enthousiast. Ook hij is fan van het merk. “Af en toe neem ik eens een truck van een ander merk op in het park, om te checken of ik nog altijd goed zit bij Scania. Maar chauffeurs hebben duidelijk een voorkeur voor ons vaste park. En ik dus ook.” De jarenlange goede samenwerking met verdeler Scania Hamme speelt daarbij ook een rol.
Dat leidde tot de bestelling van 30 exemplaren van de Scania 530 S V8, de grootste bestelling van Scania V8 trucks in België sinds het jaar 2000. “Overkill? Misschien wel,” glimlacht Kenny Janssens. “ Op dit moment bestaat ons park voornamelijk uit trucks met de 450pk 13-litermotor van Scania. Die doen hun werk perfect, zijn zuinig en komen nooit power tekort. Hebben we die V8’s nodig? Neen, maar we doen er iedereen een plezier mee en dat is de investering wel waard. De restwaarde is ook beduidend hoger, waardoor het uiteindelijke verschil nog meevalt, zeker gezien over de jaren dat we de vrachtwagens bijhouden. Bij onze huidige Scania V8 zien we bovendien dat het verbruik perfect binnen het gemiddelde van het park valt, dus daarvoor moeten we het ook niet laten. De laatste generatie V8 SCR-only zou bovendien nóg zuiniger zijn. Als we op die manier onze eigen chauffeurs een plezier kunnen doen, en ook nog eens nieuwe chauffeurs aantrekken, zie ik geen reden om het niet te doen,” besluit Janssens.