Alles over de nieuwe Ecologiepremie in Vlaanderen

Op 4 mei heeft de Vlaamse regering een ministerieel besluit ondertekend dat emissievrije vrachtwagens opneemt in het systeem van de ecologiepremies. Elektrische vrachtwagens en vrachtwagens op waterstof worden niet op dezelfde manier behandeld, maar retrofitting is wel inbegrepen.

Sinds 2011 kunnen bedrijven met een vestiging in Vlaanderen een groene investeringspremie aanvragen. De lijst van in aanmerking komende technologieën wordt regelmatig bijgewerkt en het ministerieel besluit van 4 mei van dit jaar bevat een nieuwe belangrijke actualisering, aangezien voertuigen met nulemissie eindelijk worden opgenomen in het “Ecologiepremie”-systeem.

Wat het wegvervoer betreft, zijn dit de belangrijkste nieuwigheden die op 4 mei zijn gestemd:

  • aankoop van lichte bedrijfsvoertuigen op waterstof. Subsidieerbare extra kosten: 65%. Subsidie van 50% van de extra kosten voor KMOs en 40% voor grote ondernemingen, met een maximum van 2 voertuigen per onderneming.
  • Ombouw van thermische voertuigen tot voertuigen op waterstof (brandstofcel + waterstoftanks). Subsidieerbare extra kosten: 100%. Subsidie van 30% van de extra kosten voor KMOs en 15% voor grote ondernemingen.
  • ombouw van thermische vrachtwagens tot dual fuel-vrachtwagens met waterstofaandrijving (brandstofcel + waterstoftanks). Subsidieerbare extra kosten: 100%. Subsidie van 50% van de extra kosten voor KMOs en 40% voor grote ondernemingen.
  • Aankoop van elektrische vrachtwagens (met uitzondering van hybriden). Subsidieerbare extra kosten: 80%. Subsidie van 50% van de extra kosten voor KMO’s en 40% voor grote ondernemingen met een maximum van 2 voertuigen per onderneming en een maximum van 400.000 euro per voertuig.
  • aankoop van brandstofcelvrachtwagens. Subsidieerbare extra kosten: 45%. Subsidie van 50% van de extra kosten voor KMO’s en 40% voor grote ondernemingen met een maximum van 2 voertuigen per onderneming en een maximum van 350.000 euro per voertuig.
  • Laadstation van minstens 50 kW, op voorwaarde dat de elektriciteit van groene oorsprong is. Subsidieerbare extra kosten: 100%. Subsidie van 30% van de extra kosten voor KMOs en 15% voor grote ondernemingen.
  • infrastructuur voor het tanken van waterstof. Subsidieerbare extra kosten: 90%. Subsidie van 30% van de extra kosten voor KMOs en 15% voor grote ondernemingen, met een maximum van 2 miljoen euro per project. De groene waterstof moet ter plaatse worden geproduceerd.
  • cryogeen koelsysteem voor gekoelde vrachtwagens. Subsidieerbare extra kosten: 15%. Subsidie van 30% van de extra kosten voor KMOs en 15% voor grote ondernemingen.

 

Er zij aan herinnerd dat deze subsidies bij Vlaio moeten worden aangevraagd. Zij zijn toegankelijk voor elke onderneming met een vestiging (en dus niet noodzakelijk een maatschappelijke zetel) in Vlaanderen.

Lode Verkinderen (TLV): “Een stap in de goede richting”

Hoe reageert TLV op de aankondiging van de opname van zero-emissie voertuigen in de ecologiepremie?
Lode Verkinderen: Dit is een grote stap in de goede richting. De Vlaamse regering heeft begrepen dat voor het koolstofarm maken van het vervoer in eerste instatie subsidies nodig zijn. Het is ook een goede zaak dat we ongeveer op hetzelfde subsidieniveau zitten als in Nederland, maar er moeten nog een aantal zaken worden opgehelderd, waaronder het beschikbare budget.

Deze maatregel is een aanvulling op de inspanningen van de federale regering in termen van fiscale aftrekbaarheid…
Lode Verkinderen: Dat is waar, maar we hadden kunnen dromen van een hoger aftrekbaarheidspercentage. We moeten echter realistisch zijn: zelfs met een belastingaftrek van 180% in plaats van de huidige 135%, zal de TCO van een elektrische of waterstofvrachtwagen nog steeds hoger zijn dan die van een dieselvrachtwagen.

Tenzij we ook de tarieven van de kilometerheffing…
Lode Verkinderen: Dit zal op verschillende niveaus gebeuren. U hoeft niet te wachten tot het einde van het huidige contract met Satellic in 2028, of zelfs tot de nieuwe Eurovignet-richtlijn van kracht wordt. De echte vraag is niet of er een verschil in kilometerheffing moet worden gemaakt tussen een diesel- en een nulemissievrachtwagen, maar wanneer dat moet gebeuren. De tariefstructuur zal hoe dan ook moeten worden herzien in 2025, wanneer de Euro 7-norm van kracht moet worden. Het zou sowieso een goed jaar duren om dit soort discussies af te ronden, en op dit moment blijven elektrische vrachtwagens, gezien hun actieradius, meestal beperkt tot het netwerk waarop de heffing niet van toepassing is.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo