BTB pleit voor digitale tachograaf voor LCV’s na drama in Aalst

De niet-geregelde rij- en rusttijden van bestelwagenchauffeurs zorgen voor meer risico’s in het verkeer, aldus de vakbond BTB-ABVV. Het drama in Aalst, waarbij twee mensen omkwamen na aanrijding door een bestelwagen van PostNL, is een voorbeeld van hoe het mis kan lopen. De vakbond pleit dan ook voor de invoering van een digitale tachograaf voor alle lichte vrachtvoertuigen.

Het plan van de EU om een digitale tachograaf in te voeren voor voertuigen met een laadvermogen van meer dan 3,5 ton is niet streng genoeg, aldus Frank Moreels, voorzitter van BTB-ABVV: “Wij pleiten voor een versnelde invoering én voor voertuigen met een laadvermogen vanaf 0 kg, dus voor alle bestelwagens.” Ook ACV-Transcom wil de slimme tachograaf sneller invoeren om de camionettisering van het wegvervoer beter te reguleren.

Hogere tarieven

Een andere oplossing die wordt aangereikt door BTB-ABVV is een tariefverhoging voor pakketvervoer om te voorkomen dat de bezorgers honderden pakjes per dag moeten leveren om een schappelijk loon te verdienen. “Op die manier zijn ze beter uitgerust en hebben ze minder stress, wat de veiligheid ten goede komt”, aldus Moreels.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo