Dark stores: tussen flitsbezorgers en professionele shoppers

‘Dark store’ zou weleens hét logistieke buzzword van het jaar kunnen worden. Al mag duidelijk zijn dat niet elke operator hetzelfde bedoelt wanneer hij de term gebruikt.

Soms speelt een evolutie in de wereld van retail en logistiek zich gewoon voor je ogen af, op de hoek van je eigen straat. Het overkwam de auteur van dit stuk toen hij in zijn buurt een ongewoon komen-en-gaan opmerkte van fietskoeriers bij een hoekpand dat tot voor kort dienst had gedaan als kantoorruimte. Nu waren de ramen van het pand verduisterd en zwermden de fietskoeriers af en aan met hun grote bezorgtassen op de rug. Een clandestiene fastfoodkeuken? Neen, onze buurt bleek een van de eerste Belgische omgevingen te zijn waarin de bezorgdienst Gorillas neerstreek. Deze flitskoerierdienst bezorgt kleine hoeveelheden boodschappen binnen (zeer) korte termijn aan huis en is zeer populair bij stedelijke gebruikers voor wie een wandelingetje naar de (nacht)winkel te veel gevraagd is.  Het verduisterde hoekpand deed dienst als magazijn van waaruit de bestellingen van de klanten vertrokken. De ‘dark store’, kortom.

Voor of tegen?

Het model kan op voor- en tegenstanders rekenen. In een vorige editie van Link 2 Logistics Management trok logistiekexpert Alex Van Breedam al van leer tegen deze nieuwe trend. “Deze dark stores zullen misschien de leegstand in de winkelstraten voor een stuk kunnen invullen, maar een winkelstraat met vele dark stores zal het shoppen niet aantrekkelijk maken”, klinkt het.

De koeriers van Gorillas hebben een werknemersstatuut, wat de bezorgdienst een wat sympathieker imago moet geven dan andere flitsbezorgers van wie de koeriers officieel als zelfstandigen werken. Er moet wel bij worden gezegd dat Gorillas vaak werkt met tijdelijke contracten.

Toch zijn een aantal grote retailspelers overtuigd van de toekomstperpectieven die het concept biedt. Achter die fijnmazige stedelijke verankering zitten immers supporters met diepe zakken. Zo breidde de Nederlandse warenhuisketen Jumbo in het voorjaar van 2022 zijn belang in Gorillas nog uit. Er komt immers een generatie hypergeconnecteerde consumenten aan die nu al de gewoonte heeft goederen aan huis te laten leveren. Dat die consument daarbij weinig geduld heeft – Gorilas-goederen worden zo goed als ‘on the spot’ geleverd – is een uitdaging om dit model op termijn rendabel te kunnen maken.

In de logistiekwereld gaat de term ‘dark store’ evenwel al langer mee. Zowel qua betekenis als qua scope wordt er evenwel iets anders mee bedoeld dan de flashy en controversiële nieuwlichterij van Gorillas en consorten. Al is het proces daarom niet minder interessant.

Shoppen in het magazijn

Tijdens de Covid-jaren zijn de Belgen massaal meer boodschappen gaan doen via het internet. Warenhuisketen Delhaize en logistiekoperator Distrilog runnen om die klanten tegemoet te komen in Puurs al enkele jaren hun eigen dark store.

Die faciliteit lijkt verdacht hard op een klassiek grootwarenhuis, met de producten gegroepeerd in specifieke rayons. Tussen de winkelrekken stellen de medewerkers de bestellingen van de klanten samen op een manier die op het eerste zicht niet veel verschilt van een conventioneel rondje shoppen in de supermarkt. “In de beginfase van onze e-commerceactivitieten gebeurde de samenstellingen van de bestellingen nog ‘live’ in de winkel”, zegt woordvoerder Roel Dekelver. “Toen steeds meer klanten online begonnen te shoppen, hebben we besloten deze activiteiten op één site te groeperen, wat schaalvoordelen en efficiëntiewinsten oplevert.” Klanten die van thuis uit shoppen hebben zo toegang tot een assortiment van zo’n 15.000 producten.

Distrilog staat in voor de uitbating van de Darkstore.  “De term ‘dark store’ mag je letterlijk nemen: het distributiecentrum is ingericht als een echte winkel, maar het is er donkerder dan in een echte supermarkt”, zegt ceo Roel Vanmaele. “Het verschil tussen een dark store en een klassiek distributiecentrum (DC) is dat deze dark store ook beleverd wordt vanuit een distributiecentrum. Samen met Delhaize hebben we de capaciteit stukje bij beetje opgebouwd. In het begin was de dark store slechts een hoekje van een magazijn. Nu spreken we over 14.000 vierkante meter dark store.”

Andere insteek

“Werken in een dark store vereist een andere insteek van de medewerkers”, weet Vanmaele. “Het lijkt op winkelen, maar dan met hoogtechnologische hulpmiddelen en een elektronisch winkelwagentje. De medewerkers gebruiken voice picking en ‘pick to light’-technologie. Zo doen ze de boodschappen voor soms wel twintig klanten tegelijk. De bezetting van het magazijn, zo’n 300 mensen voor 245 fulltime-equivalenten, fluctueert. Aan het einde van de week is het immers drukker in de orderpicking dan op andere momenten.

Inbtussen staat de techniek niet stil. Misschien verdwijnen op termijn de ‘fulltime shoppers’ uit de dark store ten voordele van gerobotiseerde oplossingen. In Nederland worden nu technologische oplossingen onderzocht zoals de Autostore. Dergelijke systemen zijn betaalbaar vanaf een bepaalde schaal.”

Not in my backyard

In Nederland ontwikkelden de lokale besturen van onder andere Rotterdam en Amsterdam een strategie om via het vergunningenbeleid een gevreesde wildgroei aan dark stores tegen te gaan. Bij buurtbewoners leeft immers vaak bezwaar tegen de dichtgeplakte winkelruiten. In woongebieden komt daar ook nog de overlast bij van frequente beleveringen van de dark stores door vrachtwagens. Het vergunningenbeleid moet voorkomen dat er een teveel aan dark stores ontslaat op plaatsen die daar niet voor geschikt zijn.

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo