Einride daagt opleggerfabrikanten uit

Het Zweedse bedrijf Einride, dat al bekend staat om zijn autonome voertuigconcepten, heeft onlangs een concept gepresenteerd voor een intelligente, geëlektrificeerde oplegger die een revolutie in het wegvervoer moet teweegbrengen. Deze oplegger zou al in 2023 in productie kunnen gaan.

Voorlopig is het nog maar een (mooie) computertekening, en we zullen moeten afwachten of het een levensvatbaar industrieel en commercieel project wordt, maar de concepttrailer van Einride heeft nu al de verdienste dat hij ons verder brengt dan de traditionele fabrikanten van opleggers (of moeten we zeggen: fabrikanten van traditionele opleggers?). Ten eerste is het Trailer concept van meet af aan ontwikkeld om te worden gekoppeld aan een elektrische trekker. In het gebied waar de palletboxen zich meestal bevinden, worden extra accu’s gemonteerd, waardoor de actieradius van de combinatie kan worden uitgebreid tot 650 kilometer. Deze batterijen kunnen in dertig minuten worden verwisseld. Het beheer van de energiestromen tussen de trekker en de oplegger wordt verzorgd door Saga, het door Einride ontwikkelde “digitale brein”, dat gebruik maakt van kunstmatige intelligentietechnieken om de beste routes te bepalen. Saga schijnt ook te kunnen bepalen hoe de aanhangwagen het best geladen kan worden… maar werkt alleen met een Einride trekker. Tot de Zweden uiteindelijk hun eigen elektrische en autonome tractoren maken, betrekken ze de Chinese fabrikant BYD om hun eerste Noord-Amerikaanse klanten te bevoorraden.

In dit stadium blijft de communicatie van Einride echter zeer versnipperd; voor een concept dat volgend jaar in productie moet gaan, zal men ook moeten overtuigen met gegevens over de payload… en de prijs. Er zij ook aan herinnerd dat de prototype-opleggers die aardgastanks vervoerden om de actieradius van CNG-vrachtwagens in die tijd te vergroten, nooit in productie zijn genomen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo