Renault Trucks verlaagt verbruik distributiegamma

Volgend jaar verbetert Renault Trucks de energie-efficiëntie van zijn modellen voor distributie en lichtgewichtconstructie. Met een geoptimaliseerde motor, een nieuwe versnellingsbak en het Fuel Eco+ pack kunnen de Renault Trucks D, D Wide en C 2,3 m 2023 het brandstofverbruik met 10% verlagen. Dit is ook een gelegenheid om erop te wijzen dat de C-reeks ook een model omvat met een cabine die niet geleend is van de T-reeks…

Allereerst krijgen de Renault Trucks D Wide en C 2,3 m de nieuwe DE11-motor met ‘Wave Piston’-technologie. Deze technologie werd ontwikkeld door Volvo Group en eerst toegepast op voertuigen voor lange-afstandsvervoer: een golfzuiger leidt de vlammen naar de binnenzijde van de verbrandingskom en benut zo de beschikbare zuurstof beter, met een betere verbranding als resultaat. Deze motor is ook uitgerust met nauwkeurigere injectoren. Voor een beter rendement heeft Renault Trucks ook de wrijvingsverliezen gereduceerd: de drijfstangen, zuigers en krukas werden herwerkt en het beheer van de cartergassen werd geoptimaliseerd. Ook doen de motoren een beroep op een nieuwe turbocompressor met kogellager voor een verbeterde responstijd, een oliepomp met variabel debiet en olie met lage viscositeit.

De Renault Trucks D Wide en C 2,3 m zijn bovendien uitgerust met een verbeterde gerobotiseerde Optidriver-versnellingsbak met optionele Eco-modus. Tot slot kan volgens Renault Trucks nog eens 5% brandstof worden bespaard met het Fuel Eco+ Pack, met een dakspoiler, zijdelingse windgeleiders, een elektronisch gestuurde luchtcompressor en de automatische uitschakeling van de motor na drie minuten. De combinatie van al deze technologieën kan resulteren in een brandstofbesparing van 10% in vergelijking met de vorige generatie van de Renault Trucks D Wide en C 2,3 m.

Renault Trucks D: nieuwe aandrijflijn en nieuwe automatische versnellingsbak Optishift

De Renault Trucks D met 5- en 8-litermotoren krijgen een nieuwe 8-trapsversnellingsbak, die de Optitronic vervangt en waarbij de optionele Eco-modus het brandstofverbruik nog verder kan verlagen. De nieuwe Optishift-automaat is als optie verkrijgbaar op de Renault Trucks D 4×4. Ook hier zorgt het Fuel Eco+ Pack voor extra brandstofbesparing. Volgens Renault Trucks kan er een brandstofbesparing van 9% in vergelijking met de vorige generatie van de Renault Trucks D worden gerealiseerd.

Nieuwe veiligheidssystemen

Zowel de D, D Wide en C 2,3 m worden in 2023 uitgerust met het BirdView-systeem: vier camera’s aan de buitenkant van het voertuig bieden in real time een panoramisch uitzicht op een 7″ lcd-scherm. Verder werd het interieur van de cabine lichtjes vernieuwd.

 

Lees alles over Renault Trucks

Renault Trucks

video

Xwift (Samen Sterk) – Transport & VAN.TV 64 (Kanaal Z – maart 2024)

Xwift werd opgericht in 2007 en is vandaag een van de sterkst groeiende transportbedrijven van België. Oprichter Pieter Denys en zijn medewerkers verdienden hun sporen in het nationaal en internationaal sneltransport, “just in time” alsook dedicated en gepersonaliseerd vervoer, maar de laatste jaren zet het bedrijf ook in op diversificatie. Overnames van Demolans Logistics, Transport […]

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo