Waar moeten in België oplaadpunten worden geïnstalleerd?

Midden in de onderhandelingen over de toekomstige Europese regelgeving inzake laadinfrastructuur, heeft ACEA zopas kaarten gepubliceerd waarop te zien is waar vrachtwagens in alle Europese landen het vaakst parkeren. De vereniging van fabrikanten levert hiermee haar bijdrage aan het toekomstige trans-Europese netwerk van oplaadstations met een hoog vermogen.

Ter herinnering: de AFIR-verordening (waarover eind dit jaar definitief moet worden gestemd) zal bindende streefcijfers voor de lidstaten bevatten in termen van krachtige oplaadstations en waterstofstations, met twee streefdata: 2025 en 2030. De door ACEA gepubliceerde kaarten zijn samengesteld door het Duitse onderzoeksinstituut Fraunhofer op basis van GPS-gegevens van 400.000 aangesloten vrachtwagens van alle merken. Zo blijkt bijvoorbeeld dat de helft van alle pauzes wordt genomen op slechts 10% van de beschikbare parkeerterreinen. Dit zijn de plaatsen waar het een goed idee zou zijn om oplaadstations te installeren.

De studie is ook interessant in die zin dat onderscheid wordt gemaakt tussen korte pauzes (45 minuten) en lange pauzes (volledige dagelijkse rust). Waar bestuurders hoofdzakelijk stoppen voor korte pauzes, moeten snelle laders (1 megawatt volgens de toekomstige MCS – Megawatt Charging System – norm) worden geïnstalleerd, terwijl gebieden waar bestuurders hun dagelijkse rust nemen, tevreden kunnen worden gesteld met laders met een gemiddeld vermogen.

Wat België betreft, toont de kaart hieronder waar de 1% meest bezochte parkeerterreinen zich bevinden, met een bijna perfecte verdeling tussen Vlaanderen (twee in Antwerpen en één in Zeebrugge), Wallonië (twee in Luik en één langs de E411) en Brussel (luchthaven Zaventem).

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo