Zal wegvervoer de enige sector zijn die onder de ETS-belasting valt?

Eén manier om de overgang naar een koolstofneutrale economie te versnellen is de vervoerssector op te nemen in het emissiehandelssysteem (ETS). De stemming in het Europees Parlement over deze kwestie doet vrezen dat alleen het beroepsgoederenvervoer over de weg zal betalen…

De rEmissions Trading Scheme is een EU-regeling voor de handel in emissierechten die wordt uitgevoerd in het kader van het Kyotoprotocol. Momenteel is de vervoerssector nog niet getroffen, maar dit zal waarschijnlijk spoedig veranderen. Deze week stemde het Europees Parlement voor een ontwerpresolutie die lichte voertuigen van de ETS zou uitsluiten. Alleen zware bedrijfsvoertuigen die voor commercieel vervoer worden gebruikt, zouden worden getroffen.

Volgens de IRU is deze resolutie onpraktisch (hoe kan aan de pomp onderscheid worden gemaakt tussen particulier en commercieel vervoer?) en slaat zij vooral de plank mis door 300 miljoen voertuigen uit te sluiten van het toepassingsgebied van de ETS. “Als de meerderheid van de weggebruikers niet wordt opgenomen, zal de uitvoering en het beheer van de ETS-regeling een inefficiënte en dure oefening zijn, die de inkomsten voor de financiering van de klimaatdoelstellingen van de EU zal beperken”, zegt Raluca Marian, IRU EU Advocacy Director.
De IRU pleit voor een geleidelijke invoering van het ETS, in overeenstemming met de technologische en infrastructurele ontwikkelingen, maar verdedigt bovenal twee beginselen: dubbele belasting van CO₂-emissies moet worden vermeden, en inkomsten uit het ETS moeten opnieuw worden geïnvesteerd in de wegvervoersector.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo