[ADVERTORIAL] John Cockerill Renewables ontwikkelt groene en slimme laadhub voor VPD

Transport en logistiek moeten het hoofd bieden aan de sterk stijgende brandstofprijzen. Transporteurs moeten ook rekening houden met het wettelijk kader rond de reductie van de uitstoot. In deze context ondersteunt John Cockerill Renewables – IRS (Integrated Renewable Solutions) transporteurs bij de overgang naar groene mobiliteit door de kosten van de elektrische kilometers te verlagen.

De Gewesten willen, net als heel Europa, de toegang van dieselvoertuigen tot de stadscentra tegen 2030 beperken en vanaf 2023 EURO 0- en EURO 1- motoren verbieden. De groene transitie is volop bezig en om die te vergemakkelijken, biedt John Cockerill de transporteurs een oplossing die zowel ecologisch als economisch is. Het bedrijf is gespecialiseerd in geïntegreerde energieoplossingen en combineert de installatie van een zonnedak met een stationaire batterij en DC-snelladers (tot 350 kW). In eigen huis ontwikkelde, intelligente software (EMS) stelt het systeem in staat energie te leveren tegen een aantrekkelijke en vooral stabiele prijs. Zo is elektrisch vervoer (vooral voor de Last Mile) volledig koolstofvrij en competitiever dan vervoer op basis van fossiele brandstoffen.

De Transporteur van het Jaar is verleid

VPD, Transporteur van het Jaar 2022, is een pionier in niet-vervuilend vervoer. Zijn klanten leggen inderdaad zeer strikte milieucriteria op en willen hun ecologische voetafdruk verkleinen door het gebruik van dieselvoertuigen voor de distributie van hun producten te verbieden. Vandaar dat VPD een aantal elektrische vrachtwagens heeft besteld voor levering begin 2023. Het bedrijf doet ook een beroep op John Cockerill dat (samen met de eigenaar van de site) de energiebehoeften van de site en van het toekomstige elektrische voertuigenpark analyseert, om zo de laadinfrastructuur te optimaliseren. De vrachtwagens van VPD zullen dus groene stroom verbruiken, afkomstig van een zonnedak en aan concurrentiële prijzen. De productieoverschotten, opgeslagen in een stationaire batterij, maken het mogelijk de vrachtwagens op te laden zodra ze terugkeren op het terrein, en tevens extra inkomsten te genereren via netwerkdiensten.


“De transporteur zal geld verdienen”

Dieter Hasevoets, directeur van het IRS-team: “De groene transitie in het vervoer is een ecologisch EN economisch vraagstuk. Ecologisch, omdat transporteurs hun ecologische voetafdruk willen verkleinen. Economisch, omdat deze transitie financieel haalbaar moet zijn. Met onze oplossing kunnen zware vrachtwagens worden aangedreven met groene stroom tegen een competitieve kostprijs, die over zeer lange termijn heel stabiel zal blijven, terwijl de olieprijs blijft stijgen. Hoewel de aankoopprijs van een elektrisch voertuig hoger is dan die van een dieseltruck, is zijn TCO vandaag al lager. De transporteur zal geld verdienen en zijn bedrijfsmodel veiligstellen.”


 


Neem contact op met Dieter Hasevoets – dieter.hasevoets@johncockerill.com voor meer informatie.

www.johncockerill.com


 

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo