Daimler Truck ontwikkelt vloeibare waterstof verder

De Mercedes-Benz GenH2 zal een van de sterren zijn van de Daimler Truck stand op de IAA. Dit prototype van een lange-afstandstruck maakt gebruik van een brandstofcel, maar het belangrijkste kenmerk is het gebruik van vloeibare, niet gasvormige, waterstof.

Het eerste prototype van de Mercedes-Benz GenH2, dat een jaar lang is getest, maakte gebruik van een gasvormige waterstoftank. Daimler Truck gaf vervolgens opdracht voor een ander prototype om het gebruik van vloeibare waterstof te testen. Deze complexe technologie lijkt te zullen zegevieren dankzij de veel hogere energiedichtheid dan gasvormige waterstof. Volgens Daimler Truck is dit nodig om een actieradius van 1000 kilometer of meer te bereiken. Vloeibare waterstof (LH2) moet echter bij een extreem lage temperatuur van -253°C worden bewaard, wat ernstige technische uitdagingen met zich meebrengt voor tanks en tankstations. Daimler Truck heeft in samenwerking met Air Liquide een dergelijke tankinstallatie gebouwd in het testcentrum in Woerth en de eerste tankbeurt met vloeibare waterstof is zojuist met succes afgerond.

Bovendien werkt Daimler Truck samen met Linde aan de ontwikkeling van een nieuw proces voor de behandeling van vloeibare waterstof. In vergelijking met de huidige LH2-technologie maakt deze aanpak, die sLH2 (of “subcooled liquid hydrogen”) wordt genoemd, onder meer een nog hogere opslagdichtheid en gemakkelijker tanken mogelijk dan met LH2. De eerste bijtankbeurt is gepland voor het jaar 2023.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo