De vraag naar vervoer zou in 2022 met 4,9% toenemen

Volgens de laatste ramingen van consultant Ti zou de Europese wegvervoermarkt in 2022 met 4,9% groeien ten opzichte van 2021, dat al een jaar van zeer sterke groei was. Op langere termijn zal de marktgroei naar verwachting gematigder zijn: gemiddeld +3% tegen 2026.

De prognoses van Ti zijn licht naar beneden bijgesteld, niet zozeer vanwege de directe gevolgen van de oorlog in Oekraïne als wel vanwege het inflatoire risico dat de Europese economieën momenteel lopen. Toch zou het totale volume van de sector tegen eind 2022 6,2% boven het niveau van 2019 moeten liggen. Als de prognoses van Ti correct zijn, zou de verwachte groei tussen 2022 en 2026 de markt 23% boven het niveau van 2019 moeten brengen.

Dit zou de capaciteitsproblemen die zich al meer dan een jaar voordoen, nog moeten verergeren. In dit verband is Ti van mening dat de inwerkingtreding van het mobiliteitspakket reeds een impact heeft op de nationale markten, met name door de invoering van de cooling-off periode die is opgelegd in het geval van cabotage. Deze impact zal nog groter worden aangezien nog niet alle bedrijven aan de nieuwe regels voldoen, zoals Ti analist Thomas Cullen uitlegt: “De cooling-off periode zal een onevenredig effect hebben op Oost-Europese vervoerders, aangezien de kans het grootst is dat zij op dit moment nog niet aan de nieuwe bepaling voldoen. Landen als Bulgarije, Roemenië, Litouwen en Letland zullen waarschijnlijk marktaandeel verliezen aan landen die dichter bij het Westen liggen, zoals Polen, Tsjechië, Hongarije en Slovenië”.

Intussen constateert Ti een stijging van de vervoerstarieven met twee snelheden: + 5,3% in het nationale vervoer en + 2,8% in het internationale vervoer. Het zijn dan ook de vervoerders die actief zijn in het nationale vervoer en in staat zijn aan de groeiende vraag te voldoen, die het best geplaatst zijn om van de situatie te profiteren.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo