[Passion4Trucks] Wat doen Belgische transporteurs om chauffeurs te vinden?

Het chauffeurstekort in het Belgische wegvervoer scheert ongeziene toppen. Alleen al in België zijn er tussen de 5.000 en 8.000 chauffeurs tekort. Dat blijkt uit een studie die Transportmedia presenteert tijdens het tweedaagse evenement Passion 4 Trucks in Brussels Kart Expo (Groot-Bijgaarden.)

Het chauffeurstekort is hét hot topic voor de ondernemers in de Belgische transportsector. Transportmedia nam het probleem in detail onder de loep en presenteert de resultaten van dat studiewerk live tijdens Passion4Trucks. In België zijn tussen de 5.000 en 8.000 chauffeurs tekort, zo blijkt. Op Europees niveau gaat het volgens IRU om liefst 380.000 FTE’s. Opvallend is ook dat het chauffeursbestand sterk vergrijst. 34 procent van de chauffeurs is momenteel ouder dan 55,. De instroom blijft achter: slechts 7 procent van de huidige chauffeurs is jonger dan 25.

In onze eigen Truck & Business Barometer stellen we vast dat de decision makers van het Belgisch wegtransport flink wakker liggen van dit probleem. 70 procent van de bevraagden geeft aan dat ze te weinig chauffeurs hebben, en het aandeel opdrachten dat daarom niet kan worden uitgevoerd oploopt tot 8 procent.

Uiteraard neem de sector ook initiatieven om de toegang tot het beroep te faciliteren. 45% van de transporteurs financiert de opleiding tot het behalen van een vrachtwagenrijbewijs. Er is ook toegenomen aandacht voor het verbeteren van de arbeidscondities (onder andere door aangepaste werkschema’s). Een kwart van de bedrijven neemt zijn toevlucht tot een hoger loon. Bij een kleine minderheid van de bedrijven mogen de rijders zelf het merk van hun truck kiezen. Opvallend: 12 % van de bevraagden doet niets.

De transportsector vraagt de beleidsmakers om actie te ondernemen op de volgende terreinen: het creëren van een regelgevend kader dat betere werkcondities toelaat, een verbetering van het imago van de sector, en het vergemakkelijken van de toegang tot het beroep. De beperkingen van de huidige loonnormwet maken het moeilijk om ver te gaan in loonsverhogingen. De sector verwacht daarom veel van de herijking van de functieclassificaties in 2023.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo