Een elektrische truck op de top van een van Europa’s meest veeleisende bergpassen: dat is wat een Oostenrijkse DAF Trucks dealer deed toen hij een CF Electric de Grossglockner op liet rijden.
Met zijn 48 kilometer klimmen, een gemiddelde helling van 12% en 36 haarspeldbochten zou de Grossglockner elke Tour de France-fietser de rillingen bezorgen. Maar hoe zit het met een vrachtwagenchauffeur? Met een diesel truck, is dat prima, maar met een elektrische truck? Enrico Simma, bedrijfsleider van de Tschann-dealer, die DAF in de regio Salzburg vertegenwoordigt, wilde zijn klanten bewijzen dat dit mogelijk was. Eerst bracht hij een 26 ton zware CF Electric van zijn garage in Salzburg via autosnelwegen en provinciale wegen naar de voet van de Grossglockner. Van daaruit ging het verder naar de Kaiser-Franz-Josefs-Höhe, een klim van 48 kilometer en een totaal van 140 kilometer. Enrico Simma: “Dit is de ultieme test voor elk voertuig – en de CF Electric slaagde met vlag en wimpel! Het bewijst dat de CF Electric op elk traject kan worden gebruikt, mits er een goede oplaadinfrastructuur is! Het verhaal zegt echter niet onder welke omstandigheden de DAF terugkeerde naar de garage…