DAF XF 450 bij Van Dievel: “Sinds corona heeft iedere chauffeur zijn eigen wagen”

Voor deze Check-Up Test trokken we naar Mechelen waar Transport Van Dievel zopas zijn intrek heeft genomen in zijn nieuwe vestiging. Wij pikten er een vier jaar oude DAF XF 450 uit met 333.593 km op de teller.

“De verhuis naar hier heeft ons imago opgepoetst”, vertelt CEO Louis De Wael, die samen met zijn broer Jan en zijn zus Mia het familiebedrijf leidt. “Het familieaspect is heel belangrijk bij Van Dievel. Mensen moeten zich hier goed voelen en hier graag werken.” Louis De Wael heeft het daarom ook nog over het project vrachtwagenpiloot dat hij vier jaar geleden opstartte om het imago van de vrachtwagenchauffeur naar een hoger niveau te tillen.

Het valt hem nog steeds zwaar dat de transportsector niet meeging in dat verhaal en het opzij schoof als een Van Dievel project. “Terwijl het net onze bedoeling was om het imago van de transportsector in het algemeen en dat van de vrachtwagenchauffeur in het bijzonder te verbeteren”, zegt hij. “Om zo ook nieuwe werknemers te rekruteren.”

Trekker of jachtvliegtuig?

Een vrachtwagenpiloot heeft uiteraard een voertuig nodig. Voor de trekkers zijn dat bij Van Dievel de Volvo FH en de DAF XF. “Bij nieuwe bestellingen betrekken we de chauffeurs en vragen we hen wat ze nodig hebben om hun werk te doen. Onze trekkers zijn allemaal identiek, ongeacht het werk dat de chauffeur doet. We maken geen onderscheid. Iedere chauffeur heeft sinds corona zijn vaste, persoonlijke wagen en neemt die ook mee naar huis. De chauffeurs appreciëren dat en het is ook mogelijk omdat de meesten binnen een straal van 10 tot 15 km van het bedrijf wonen. Ook voor het voertuig heeft een vaste wagen per chauffeur zijn voordelen omdat er minder schade is.”

Bestelling. De DAF XF 450 met nummerplaat 1-UAT-369 werd ingeschreven op 15 maart 2018 en heeft intussen 333.593 km op de teller. Hij heeft de Space Cab (middelgrote cabine) en is uitgerust met de 10,8 liter Paccar MX-11 met 450 pk en 2200 Nm. Het voertuig werd aangeschaft via operationele leasing met een onderhoudscontract bij DAF dealer Aerts. De afschrijving gebeurt op 7 jaar waarna het voertuig ingekocht wordt door Van Dievel. Voor de opleggers heeft het transportbedrijf een onderhoudscontract bij ICTS en zowel voor de trekkers als voor de trailers een bandencontract bij Bridgestone.

Gebruik. Deze DAF XF 450 wordt ingezet op gemiddeld lange afstanden, gekoppeld aan een zeiloplegger met volle vrachten. Hij is gemiddeld beladen en rijdt slechts 8 % van de kilometers leeg of met een losse trekker. De trekker is uitgerust met standairco wat een positieve invloed heeft op het verbruik. “Om het verbruik te drukken zijn alle voertuigen begrensd op 87 km per uur”, zegt Alin Iordache, die begon als chauffeur en nu vloot coördinator is bij Van Dievel. “Na 3 minuten stationair draaien valt de motor vanzelf stil, ook om brandstof te besparen.” Net als de andere trekkers, heeft ook deze een vaste chauffeur (Jordy) die per week vier nachten in de cabine slaapt.

Zuinig werkpaard

Onderhoud. Voor de operationele leasing van deze DAF betaalt Van Dievel 898,57 euro per maand, voor het onderhoudscontract 380,01 euro. Daar komen nog bij: de verzekering 181,76 euro, de verkeersbelasting 42,92 euro en de technische keuring 7,54 euro. Samen goed voor 1510,80 euro per maand. Alle kosten voor het onderhoud zijn in het contract begrepen en dus ten laste van de dealer. Naast het gewone, preventieve onderhoud werd bij deze DAF ook de dieselpartikelfilter (DFP) vervangen. Wat buiten het contract valt zijn schades door aanrijdingen. Op deze trekker werd de kleine buitenspiegel aan de linkerzijde vernieuwd na een schadegeval.

Verbruik. Het verbruik van deze DAF XF 450 in deze toepassing schommelt tussen 24 en 25,5 liter. Zo legde hij in januari 7548 km af met een gemiddeld verbruik van 24,29 liter, in februari 5847 km met 25,44 liter en in maart 7607 km met 24,52 liter.

Rijindrukken. We kropen zelf achter het stuur van deze DAF XF om een korte rit te maken. Dit is een truck waarin de chauffeur niet enkel rijdt maar ook leeft en slaapt. In de cabine merk je dat de vaste, jonge (28 jaar) chauffeur van deze truck gepassioneerd is door zijn vak. Hij heeft zelf een andere vloermat aangebracht in zijn cabine. Extra gordijntjes en persoonlijke spullen zorgen voor wat gezelligheid en alles is ordelijk en proper.

Even wennen aan de spiegels…

De DAF XF 450 starten doe je nog met de sleutel, de handrem bedien je manueel en de versnellingen inschakelen gebeurt met drukknoppen op het dashboard.  Dat is minder handig dan de bediening met een hendel aan de rechterkant van het stuur zoals dat nu ook gebeurt op de nieuwe DAF XF, XG en XG+. Los daarvan blijft de bediening van een DAF – ook voor wie er niet elke dag mee rijdt – heel intuïtief. Omwille van die gebruiksvriendelijkheid gebruikt Van Dievel de DAF trucks dan ook voor de eigen rijschool.

Bij deze XF staat de grote spiegel boven de kleine en dat is wennen als je het omgekeerde gewoon bent. Tijdens de rit met de losse trekker heeft het uiteraard geen zin om het over de trekkracht van de 11-liter zescilinder te hebben. Stil is hij alvast en tijdens het rijden dringen in de cabine weinig motor- of andere geluiden door. Na vier jaar en meer dan 300.000 km voel je wel wat speling op het stuur maar je hebt nooit het gevoel met een oud of versleten voertuig onderweg te zijn. Het automatisch schakelen van de gerobotiseerde TraXon 12-versnellingsbak verloopt ook vlot.

 

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo