Laiterie des Ardennes: melk in de aderen

Als je 1,2 miljard liter melk per jaar moet vervoeren met een wagenpark dat 365 dagen per jaar actief moet zijn en met een product dat zo snel mogelijk moet worden geleverd, is het cruciaal om te kunnen terugvallen op een vloot in perfecte staat. Truck Fleet Owner of the Year Laiterie des Ardennes is volledig geslaagd in deze missie. In dezelfde beweging heeft het zijn vloot bovendien nog milieuvriendelijker gemaakt.

Laiterie des Ardennes is een coöperatieve die zowel over een verwerkingsafdeling als over een verkooppunt beschikt: SOLAREC. De in Recogne gevestigde groep haalt de melk op bij de 2.136 aangesloten landbouwbedrijven. Deze melk wordt vervolgens verwerkt in twee fabrieken (Recogne en Baudour) en het afgewerkte product wordt wereldwijd verdeeld.

Just-in-Time

De melkophaling is een uiterst intensieve activiteit en mag absoluut niet worden onderbroken. De landbouwers die deel uitmaken van de melkerij, zijn zeer gevarieerd qua omvang en bevinden zich in alle uithoeken van ons land. De ophaling van de melk moet aan strenge eisen voldoen: zo mag de tijd tussen twee ophalingen maximaal 72 uur bedragen, mag de temperatuur van de melk niet hoger zijn dan tien graden en moet de melk binnen de twaalf uur in de fabriek worden geleverd. Het wagenpark van Laiterie des Ardennes is dus 365 dagen per jaar onderweg.

Ondertussen kwamen er 200 nieuwe melkveehouders bij, waardoor het transportvolume nog is toegenomen. Op die manier werd het actieterrein uitgebreid naar Oost- en West-Vlaanderen. Laiterie des Ardennes opende bovendien een tweede fabriek in Baudour, waar het sinds enkele maanden mozzarella produceert. Dankzij de preconcentratielijn en de mozzarellalijn zijn er wekelijks 300 vrachtwagens minder onderweg. In het verleden moest alle melk vervoerd worden naar Recogne, in de buurt van Libramont. Om de goederenstromen optimaal te beheren, werd het wagenpark onderverdeeld in voertuigen die enkel en alleen voor de ophaling worden gebruikt en voertuigen die voor de transferts instaan. Dit verklaart meteen het evenwicht tussen vrachtwagen-aanhangwagens enerzijds en trekker-opleggers anderzijds.

Bij het vlootbeheer staat maar één gedachte centraal: zo zuinig mogelijk omspringen met de beschikbare middelen. Elke centiem telt, want Laiterie des Ardennes werkt voor rekening van de melkproducenten. De aandacht voor het milieu wint meer en meer aan belang en dit vertaalt zich in enkele belangrijke technologiekeuzes.

Pionier in het vervoer met 50 ton

Sinds 12 februari is het beheer van het wagenpark in de bekwame handen van José Thomas. Deze ingenieur was na dertig jaar Solvay klaar voor een nieuwe uitdaging. De verjonging van de vloot was zijn eerste missie.

Om de duurzame ontwikkeling van het bedrijf in de verf te zetten werd onder meer komaf gemaakt met de geluidsoverlast. De hydraulische pompinstallatie van sommige voertuigen werd vervangen door een elektrische installatie. Na een testfase worden deze systemen nu standaard gemonteerd bij de aankoop van nieuwe voertuigen.

Met het oog op een verdere optimalisering van de transportkosten, heeft de onderneming onderzocht hoe het gebruik kon maken van de Waalse regelgeving rond het transport met combinaties van 50 ton. Hiervoor moet de combinatie onder meer zijn uitgerust met zes assen. In eerste instantie heeft het bedrijf ervoor gekozen om combinaties van 48 ton te gebruiken. Ze zijn samengesteld uit een 6×2-bakwagen, gekoppeld aan een tankwagen van 18.000 liter met inschuifbare dissel. In de sector van het melktransport is dit hoe dan ook de eerste in zijn soort in België.

Naast de vernieuwing van de vloot, heeft Laiterie des Ardennes ook geïnvesteerd in efficiënte opvolgsystemen. Elke melkronde wordt nu geanalyseerd en op basis van de gegevens wordt bekeken of de rondes verder geoptimaliseerd kunnen worden. Op die manier wordt de technische opvolging en de opvolging van de werkingskosten perfect bijgehouden. De voertuigen die de voorbije drie jaar werden aangekocht, gaan net als alle andere voertuigen gepaard met een onderhoudscontract. De eigen werkplaats wordt hoofdzakelijk ingeschakeld voor het onderhoud van het getrokken materiaal en van de pompinstallaties.

LNG als eerste stap

Deze opvolgtools waren noodzakelijk om de overstap te kunnen maken naar de volgende fase: sinds 2020 is Laiterie des Ardennes geleidelijk aan overgeschakeld op aardgas en de meest recente aankopen zijn allemaal LNG-vrachtwagens. Dit is een direct gevolg van de ambitie van Laiterie des Ardennes om zijn ecologische voetafdruk te verminderen.

In maart van 2021 nam Laiterie des Ardennes zijn eigen LNG-station in gebruik in Recogne. Dit station is ook toegankelijk voor andere LNG-vloten in de buurt. Het is niet meer dan een tussenoplossing want de ambities van José Thomas reiken verder: “Ons wagenpark heeft het perfecte profiel om over te schakelen op waterstof. Onze voertuigen leggen ongeveer 150.000 km per jaar af en het is ondenkbaar dat ze enkele uren per dag zouden moeten stilstaan om de batterijen op te laden. Wij zijn er ons van bewust dat LNG een tussenstap is en we hopen dat de technologieën van de toekomst ons zullen helpen om onze impact op het milieu nog meer te beperken.”

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo