Nederland geeft groen licht voor trucktol

De Eerste Kamer (het equivalent van onze Senaat) heeft zonder debat het wetsvoorstel bekrachtigd dat op 22 maart door de Tweede Kamer was aangenomen: Nederland zal dus officieel een kilometerheffing invoeren voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton. Afspraak over vier jaar… 

Over het principe van een kilometerheffing voor vrachtwagens bestond een brede politieke en economische consensus, zodat er weinig verrassingen werden verwacht van de Eerste Kamer. Het forfaitaire Eurovignet zal dus vervallen voor zowel Nederlandse als buitenlandse vervoerders.

In eerste instantie zal deze heffing, zoals in België, worden gemoduleerd naar gelang van de Euro-klasse van het voertuig. Er is dus nog geen sprake van dat de tarieven worden aangepast naargelang de CO2-uitstoot. Het nieuwe Nederlandse systeem maakt uiteraard deel uit van het Europese EETS-kader, wat betekent dat EETS-aanbieders hun apparatuur in Nederland kunnen laten keuren.

Het theoretische bedrag van de vergoeding is reeds bekend, maar zal bij ministerieel besluit worden gewijzigd voordat de vergoeding in werking treedt.

EURO 0 EURO I EURO II EURO III EURO IV EURO V EURO VI
> 12 t 0,156 0,144 0,129 0,117 0,105 0,086 0,078
12 > 32 t 0,252 0,232 0,209 0,189 0,169 0,139 0,126
32 t > 0,26 0,239 0,216 0,195 0,174 0,143 0,13

 

Waar het Nederlandse voorstel fundamenteel verschilt van bijvoorbeeld de Belgische kilometerheffing, is de manier waarop de opbrengst wordt gebruikt. In de wet is bepaald dat de netto-opbrengsten in een fonds worden gestort dat Nederlandse bedrijven zal helpen hun vloot te innoveren en te vergroenen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo