[TEST] Ford Pro & E-Transit: het (elektrische) totaalplaatje

Een elektrische LCV is meer dan gewoon een nieuwe aandrijflijn. Het vergt ook een nieuwe TCO-benadering, nieuwe infrastructuur, een nieuwe planning, en dan is er natuurlijk ook nog de algemene push naar digitalisatie en connectiviteit. Om dit te ondersteunen, lanceert Ford tegelijk met de E-Transit Ford Pro, een alles-in-één-oplossing voor bedrijfsvloten.

Ford wil zijn leiderspositie op de LCV-markt verstevigen, ook nu we steeds meer richting mobiliteitsdiensten en elektrificatie gaan. Met Ford Pro lanceert het merk “de enige alles-in-één-dienst voor het beheer van (elektrische) bedrijfsvloten”. Het doel is om uptime te maximaliseren door alle stappen van het proces via Ford te laten lopen: de voertuigen zelf (inclusief ombouw), financiering, service, software en de laadinfrastructuur. Voor die laadinfrastructuur en voor de financiering wordt er gebruik gemaakt van partners, de rest gebeurt in-house.

Door alle diensten onder één dak aan te bieden, beweert Ford dat er 10 tot 20% aan kosten kan worden bespaard op het vlak van vlootbeheer. Daarbij maakt het niet uit of het over grote of kleine bedrijven gaat, en ook voertuigen met verbranddingsmotoren kunnen ervan gebruik maken. Zelfs voertuigen van andere merken zijn compatibel, mits plaatsing van een modem. De nieuwste voertuigen van Ford zelf hebben die al ingebouwd en kunnen ook meer gegevens doorspelen naar de vlootbeheersoftware.

Tik op de vingers

En die software is vrij krachtig. De voertuigen kunnen niet enkel getraceerd worden, inclusief de behaalde snelheden, maar er kan ook gekeken worden naar het rijgedrag. Ford demonstreerde dit door het systeem gevoeliger te maken tijdens testritten op het lanceringsevent, waardoor je een gesproken waarschuwing kreeg als je te hard op het gas- of rempedaal drukte. Dan verzoekt een vriendelijke, maar lichtjes passief-agressieve stem je om wat ecologischer te rijden, en kan de softwarebeheerder zien op welke plek en op welk tijdstip je te ‘agressief’ of te snel hebt gereden.

Naast het in het oog houden van het rijgedrag van de chauffeurs, weet de software ook wat de kilometerstanden zijn en wordt er rekening gehouden met de onderhoudsintervallen. Ook als er pech zou zijn onderweg, of iets hersteld moet worden, krijgt het Ford Pro-platform de nodige info opgestuurd.

Met Ford Pro zet het merk met het blauwe ovaal duidelijk een stap naar de toekomst, waarbij mobiliteit als een dienst een grotere rol zal spelen voor consumenten, terwijl bedrijven net ontzorgd willen worden en voor zoveel mogelijk productiviteit gaan. Met de vlootbeheersoftware gaat de constructeur de concurrentie aan met bestaande spelers, maar Ford kan als constructeur een nog diepere integratie aanbieden. Het ecosysteem van Ford Pro zou weleens een meesterzet kunnen worden, eentje die enkel de andere constructeurs op dezelfde manier zouden kunnen volgen, met enige vertraging. Heeft Ford zijn leiderspositie op de LCV-markt hiermee verstevigd?

E-Transit

Dat zal natuurlijk ook afhangen van de kwaliteit van de producten. Het is niet toevallig dat de E-Transit gelijktijdig wordt gelanceerd met de dienst. De E-Transit is de eerste volledig elektrische bestelwagen van Ford, maar hij wordt niet de laatste: om in te spelen op de push naar elektrificatie plant Ford Pro 5 elektrische lichte bedrijfssvoertuigen tegen 2024, waarvan deze E-Transit de eerste is en de E-Transit Custom de tweede wordt in 2023 (zie kader).

De E-Transit werd al eind 2020 aangekondigd, maar beleeft nu pas zijn lancering na een uitgebreid testprogramma, onder meer op het testterrein van Ford in Lommel. Daarnaast werden er 60 bijna-productieklare E-Transits ingezet bij klanten en partners van Ford voor praktijktests. De E-Transit is gebaseerd op de Transit 2T, maar vervangt zijn dieselmotor door een elektromotor van 135 kW (184 pk) of 198 kW (269 pk), steeds gekoppeld aan een 68 kWh grote 400 V-batterij. Volgens de WLTP-cyclus genoeg voor een rijbereik van 317 km. Opladen kan aan de DC-snellader tot 115 kW, waarmee de batterij van 15 tot 80% is opgeladen in 34 minuten.

Iets kleiner laadvermogen

Het laadvolume is identiek aan dat van de gewone Transit en meet tot 15,1 m³, afhankelijk van de koetswerkvariant. In totaal zijn er 25 verschillende versies te bestellen, van gesloten bestelwagens tot dubbele cabines en chassis-cabines, in 3 verschillende lengtes en 2 verschillende hoogtes. Het laadvermogen gaat tot 1.758 kilo, maar daarvoor moet je wel een 4,25 ton-versie hebben. De gesloten 3,5 ton-versies hebben een laadvermogen van 795 (L4H3) tot 1.015 kilo (L2H2), zo’n 350 kilo minder dan een Transit 2T op diesel.

Handig is ook het Pro Power Onboard-systeem, waarmee de E-Transit als mobiele stroombron gebruikt kan worden met een maximaal vermogen van 2,3 kW. Binnenin valt het nieuwe Sync 4-infotainmentsysteem op, met een 12 inch groot aanraakscherm. Het hele systeem is ook verbonden met het internet via de ingebouwde modem en kan dus alle telematica doorsturen naar de clouddienst van Ford, zoals de demonstratie hierboven bewijst.

Eenmaal vertrokken is het duidelijk dat Ford werk heeft gemaakt van de afstelling van de elektrische aandrijflijn – natuurlijk dankzij de kwaliteiten van het Belgische testcentrum! Zowel de acceleratie als het afremmen zijn goed te doseren, onafhankelijk van met hoeveel gewicht je onderweg bent. Het gaspedaal reageert direct, maar Ford heeft ervoor gekozen het vermogen geleidelijk op te bouwen. Na verschillende varianten te hebben getest, kunnen we echter concluderen dat je echt je best moet doen om die beoogde 317 km te halen op één batterijlading. In de lichtste versie, en op een traject zonder snelweg met veel afremmen (en dus recupereren), kwamen we niet onder de 23 kWh/100 km uit, wat een rijbereik van 295 km zou moeten opleveren. Met een zwaarder beladen versie kroop dat verbruik richting de 27 kWh/100 km. Toch zijn dit geen slechte waarden voor een elektrische bestelwagen van dit formaat. Qua theoretisch rijbereik kan de E-Transit niet tippen aan de Fiat E-Ducato met de grote batterij, terwijl Maxus ook een grotere batterij biedt in zijn eDeliver 9. Deze versies zijn echter fors duurder dan de instapprijs die Ford kan aanbieden voor de E-Transit. Bovendien hebben die merken (nog?) geen antwoord voor het totaalplaatje van Ford Pro…

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo