[TEST] LEVC VN5: modern busje, klassieke stijl

Neem de iconische Londense taxi, geef hem een geëlektrificeerde aandrijflijn, maak er een bestelwagen van en geef de cockpit wat Volvo-elementen en voilà: de LEVC VN5 is geboren. Maar weet deze nieuwkomer ook te overtuigen?

LEVC is een nieuw merk van een bekend huis: het is eigendom van Geely, dat ook Volvo in de portefeuille heeft. En dat heeft zijn voordelen: het stuur, de bedieningselementen en het infotainmentsysteem van de VN5 zijn rechtstreeks overgenomen van Volvo. Zelfs de zetels lijken op die uit Zweden, wat natuurlijk geen nadeel is.

De LEVC VN5 is een zogenaamde ‘Range Extended Electric Vehicle’. Dat betekent dat de achterwielen steeds worden aangedreven door de 150 pk sterke elektromotor, maar onder de motorkap zit ook een benzinemotor die de batterij kan bijladen tijdens het rijden. De batterij is 31 kWh groot en geeft de VN5 een theoretische elektrische range van 101 km, met de benzinetank van 36 liter klimt het totale rijbereik naar 490 km. Het goede nieuws is dat die EV-range ook haalbaar is in de praktijk, tenminste als je niet enkel snelwegkilometers maalt. De benzinemotor gebruik je best enkel als noodoplossing: hij maakt veel lawaai en verbruikt al snel meer dan 10 l/100 km.

Stadsmus

Dat de LEVC VN5 perfect is voor stadsritten komt niet enkel door zijn elektrische inborst. Zijn relatief hoge gewicht (ongeveer 2,1 ton) zorgt ervoor dat de achteras soepel omgaat met oneffenheden. Een van de USP’s van de VN5 is zijn piepkleine draaicirkel van 10,1 m, die hij overhoudt van zijn taxi-DNA. Een kleine domper zijn wel de (te) kleine zijspiegels, die voor een grote dode hoek zorgen. Gelukkig geeft de invoerder van LEVC aan dat er oplossingen mogelijk zijn, zoals extra dodehoekspiegeltjes.

Hoewel de VN5 er compact uitziet op foto, meet hij toch 5,23 m lang op 1,95 m breed en 1,93 m hoog. Praktisch hetzelfde formaat als een VW Transporter met lange wielbasis, al is de laadruimte iets kleiner in de VN5: 5,5 m³. De 400 kilo zware batterij zit onder de laadvloer ingewerkt, wat het laadvermogen beperkt tot zo’n 800 kilo. Verder is het wel een gemakkelijk toegankelijke ruimte, met een lage tildrempel (693 mm) en in het geval van ons testmodel twee zijdelingse schuifdeuren. Die zijn gemaakt van composietmateriaal en vereisen dus wat kracht om ze goed dicht te gooien.

LEVC biedt drie uitvoeringen aan van de VN5, maar geen van allen zijn goedkoop: de instapversie Business kost 52.450 euro excl. BTW, de City kost 54.200 euro en de hier geteste Ultima kost 57.450 euro en bevat o.a. metallic lak met bumpers in koetswerkkleur, elektrisch verstelbare zetels, navigatie, een achteruitrijcamera en 22 kW-snelladen op wisselstroom. 11 kW AC en 50 kW DC laden zijn standaard, waarbij de batterij in het gunstigste geval in zo’n 40 minuten volledig opgeladen is.

Besluit

De LEVC VN5 is een interessante nieuwkomer, een klassiek ogende bestelwagen met moderne techniek. Zijn grote batterij maakt zijn beloften waar qua rijbereik, maar de ‘range extender’ verpest de rust aan boord en verbruikt veel benzine. Je hebt meer comfort dan in een typische bestelwagen, maar je betaalt er ook een forse prijs voor…

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo