Tolboxen en hun mogelijkheden: onderdeel van ruimer dienstenpakket

Sinds de komst van de kilometerheffing zijn tolboxen niet meer weg te denken uit het dagelijks leven van elke vrachtwagenchauffeur. Ongeveer tien jaar lang was interoperabiliteit hun belangrijkste verkoopargument. Nadat alle Europese landen overschakelden op de EETS-norm, hadden de leveranciers het moeilijk om hun systeem uit te breiden tot nieuwe landen. Nu alle tolboxen ook Duitsland en Italië bestrijken, wordt de aandacht verlegd naar andere vormen van toegevoegde waarde.

Het gebruik van de tolbox mag dan al goed ingeburgerd zijn, tegelijkertijd blijkt deze ook een belangrijke schakel te zijn in een ruimer dienstenpakket. En aangezien de oliemaatschappijen een sterke positie hebben op de markt van tolboxen, zijn zij bijzonder goed geplaatst om hun klanten een “one-stop-shop” aan te bieden. De koppeling aan het tanken mag dan al evident zijn, er zijn ook tal van andere taken en diensten. Van het reinigen van voertuigen tot waarschuwen bij de vaststelling van bepaalde anomalieën.

“Naast het gebruik voor tolafwikkelingen, bieden we transportbedrijven tal van andere toepassingen aan”, legt Richard Röhr, Sales Director DACH bij UTA Edenred, uit. “Het belangrijkste doel is dat, onafgezien de omvang van hun vloot, hun mobiliteitsbekommernissen merkelijk verlicht worden. Ongetwijfeld het belangrijkste voordeel is dat ze op meer dan 70.000 plaatsen, verspreid over 40 landen, merkonafhankelijk en cashloos toegang krijgen tot al dan niet alternatieve brandstof. Niet onbelangrijk met het oog op de toekomst: een systematisch groeiend netwerk van laadpunten voor zowel elektriciteit als waterstof. Dit wordt gekoppeld aan een aantal diensten op het vlak van pechverhelping, sleepdiensten, maar ook reiniging van het voertuig. Hét grote voordeel is hierbij de kostenbesparing die transportbedrijven kunnen realiseren.”

Alternatieve brandstoffen

“De mogelijkheden van onze tolbox overstijgen zonder meer de core business, het klassieke betalen”, klinkt het bij Cédric Amiot, International and External Communication Manager bij AS24 (Total). “Zo bieden we op het vlak van geolocalisatie een volledig aanbod aan voor vloten. Meer concreet omvat dit onder meer de tracking van vrachtwagens, verspreid over 42 landen. Daarnaast kan het systeem ook gebruikt worden voor de berekening van trajecten, in combinatie met het becijferen van de kosten. Een andere aangeboden dienst is het bezorgen van allerhande alarmberichten per SMS. Dit kan betrekking hebben op fraude, geofencing, maar ook wanneer een vrachtwagen tot stilstand is gebracht wordt dit gemeld. Uiteraard is er ook de uitwisseling van allerhande gegevens. Erg nuttig is dat voor het gebruik van deze oplossingen gebruik kan worden gemaakt van een PC of mobiele systemen, afhankelijk van de voorkeur van de klant.”

“De toegang tot een wijd netwerk van tankplaatsen is een belangrijk voordeel dat in het oog springt”, stelt Maurits van Leeuwen, CRT Marketing Implementer Belgium, France, Luxembourg, bij Shell. “Daarnaast krijgen klanten ook toegang tot een van de grootste LNG-netwerken in Europa. Voortaan kunnen ze trouwens ook betalen met hun smartphone in het volledige Shell-netwerk. Maar we trekken die waaier gevoelig open naar andere domeinen. Het beheer van kaarten bijvoorbeeld, maar ook het gebruik van een Europees netwerk van wassystemen voor vrachtwagens. Ook bijstand bij pech is erin verwerkt. Een duidelijk administratief voordeel is dat op die manier alle facturen gecentraliseerd kunnen worden.”

Er zit echter nog meer aan te komen, zo blijkt. “We streven naar een verdere en vooral betere integratie van onze diensten”, vervolgt Maurits van Leeuwen. “Nu al stellen we vlootbeheerders een tolbox ter beschikking die op Europese schaal werkt. Maar die klanten kunnen ook gebruik maken van een systeem dat hun trajectberekening optimaliseert, Shell Fleet Assistant genaamd. We zien ook een ruimere rol voor ons weggelegd. Zo begeleiden we onze klanten in hun pad naar energietransitie. Verschillende diensten worden aangeboden op dit vlak. En waar de tolbox hiervoor gebruikt zal kunnen worden, zal dit ook daadwerkelijk gebeuren.”

360° Mobiliteitsaanbod

“Het gebruik van ons tolbox-systeem moet sowieso in een ruimere context bekeken worden”, stelt Richard Röhr. “Onze diensten werden de voorbije maanden en jaren tot een 360°-mobiliteitsaanbod ontwikkeld. Stelselmatig namen onze digitale oplossingen toe. Naast software-oplossingen voor vlootbeheer, een tankplanning en telematica, zit voortaan ook een digitale tankkaart in ons aanbod. Met ons UTA eCharge-aanbod kunnen klanten hun op elektriciteit of waterstof aangedreven voertuigen op Europese schaal opladen of voltanken. Dan hebben we het over 240.000 laadpunten, verspreid over 32 Europese landen. Deze mogelijkheid zal op het einde van het jaar een feit zijn.”

“Onze diensten zijn in volle ontwikkeling”, besluit ook Cédric Amiot. “Zo is onze box inzetbaar in 9 landen, en aan dat rijtje worden er nog toegevoegd. Later dit jaar volgens immers ook Bulgarije en Hongarije. Ook de diensten die eraan gekoppeld zijn, zullen worden verruimd. In het bijzonder denk ik dan het ter beschikking stellen van de informatie van de box aan derde partijen. Er is ook één specifieke dienst die ons uniek maakt. Deze koppelt onze expertise op het vlak van brandstof aan de know-how die we uitbouwden inzake geolocalisatie. Meer concreet: een cliënt zal verwittigd worden wanneer het tanken met onze kaart niet overeenstemt met de plaats waar de vrachtwagen zich bevindt.”

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo