Groupe Berto: een atypisch bedrijfsmodel

Toen Groupe Berto de overname van Vincent Logistics aankondigde, zorgde dit nieuws voor opschudding. Meer door de sterke reputatie van het bedrijf dat werd overgenomen dan door die van de in België relatief onbekende Franse koper. Tijd dus om kennis te maken met Groupe Berto en zijn bedrijfsmodel.

Groupe Berto definieert zichzelf niet als een transportbedrijf, maar als een dienstverlener. Op zijn website komt het woord ‘transport’ trouwens nauwelijks voor, in tegenstelling tot termen als ‘distributie’, ‘logistiek’ en ‘verhuur’.

Verhuur of dedicated transport?

Transportmedia: Wat verstaat u onder ‘dienstverlener’?

Emmanuel de Maistre (general manager van Groupe Berto): Wij creëren geoptimaliseerde oplossingen voor distributie, inzameling en logistiek die milieuvriendelijker zijn. We stellen hoofdzakelijk dedicated voertuigen en chauffeurs ter beschikking van de klant. In Frankrijk is het vooral een lokale en regionale activiteit voor groothandelaars in bouwmaterialen, maar ook in de voedingsmiddelensector, de glassector of industriële wasserijen.

TM: Nemen jullie soms de activiteiten over van bedrijven die vroeger voor eigen rekening dit soort diensten verleenden?

de Maistre: Ja, dat is wat wij outsourcing noemen. Ons studiebureau analyseert de stromen en herdefinieert de middelen die nodig zijn om die stromen op de meest rendabele en ecologische manier aan te pakken. Wij nemen dan het voertuigenpark en het personeel over en volgen elk transport via onze telematicasystemen aan boord. Wij hebben ook Diagflash gecreëerd, een gebruiksvriendelijke tool waarin een nieuwe klant zijn profiel en enkele basisgegevens kan invoeren. Zo kunnen wij optimaliseringsoplossingen aanbieden om zijn distributiekosten te verbeteren.

TM: Neem je anno 2022 een bedrijf als Vincent Logistics over op dezelfde manier als in de jaren ’90.

de Maistre: Er zijn natuurlijk altijd bedrijven om over te nemen omdat ze er niet goed voor staan, maar vandaag zijn we vooral op zoek naar een gemeenschappelijk project, met identieke doelstellingen voor beide partijen. Bij Vincent Logistics is een enorme knowhow en bevinden we ons dan ook in een context waarin we die vaardigheden zullen behouden.

Gemeenschappelijk DNA

TM: Is dit jullie echte internationale debuut?

de Maistre: In 2018 namen wij al een bedrijf in Polen over, en we hebben ook een modal-shiftactiviteit onder de naam Combipass, met kantoren in Antwerpen, Keulen en Zaragoza. Combipass verhuurt spoormaterieel voor het vervoer van poedervormige en minerale producten. Daarnaast koesteren we de reële wens om internationaal te groeien, vooral om niet afhankelijk te zijn van één land. De Benelux is in dit kader een bewuste keuze geweest en Vincent Logistics een ideale partner, aangezien het bedrijf vestigingen heeft in de drie Benelux-landen.

TM: Wat vonden jullie zo aantrekkelijk aan dit bedrijf?

de Maistre: Er is een uitstekende complementariteit qua activiteiten en een familie-DNA dat heel dicht bij het onze ligt. Bovendien brengt Vincent Logistics ons veel knowhow op het gebied van dedicated transport.

TM: En wat hebben jullie geleerd van de eerste weken samenwerking?

de Maistre: Er zijn hier alleen maar gepassioneerde mensen, iedereen heeft ‘liefde voor het shirt’, zoals men in de sport zegt. Het is voor mij ook zeer verrijkend om de multiculturele en meertalige kant van het bedrijf te zien, en ik ben vooral onder de indruk van de nauwgezetheid van het management en de algemene staat van de uitrusting. In dit opzicht is het een referentie.

TM: Wat brengt Groupe Berto nu al in bij Vincent Logistics?

Maxim Vincent: Dit versterkt onze commerciële aanwezigheid in Frankrijk, omdat wij zo gemakkelijker bij bepaalde grote opdrachtgevers binnen geraken. Bovendien zal de knowhow van Groupe Berto ons zeer goed van pas komen om de intermodale activiteiten waarop we ons opnieuw willen focussen, nieuw leven in te blazen.

TM: U hebt het vaak over ecologie, maar wat doen jullie al op dit gebied?

de Maistre: In de eerste plaats wordt er door ons studiebureau veel werk verricht om de routes te optimaliseren. Wat voertuigen betreft, hebben wij in 2021 één op vier voertuigen besteld met een alternatieve brandstof of aandrijving. Ik heb het over B100 (een typisch Franse biobrandstof, red.), CNG-voertuigen die voor Saint-Gobain rijden en elektrische bakwagens en kraanplatformen. Vincent Logistics brengt ons veel knowhow op het gebied van exploitatie en kostenanalyse voor LNG-trucks. De volgende stap wordt waterstof: we leggen op dit ogenblik contacten in de sector.

TM: Plannen jullie al  nieuwe projecten in België?

de Maistre: Wij bevinden ons nog in een wederzijdse ontdekkingsfase. Telkens als we elkaar ontmoeten, ontdekken we met Maxim en Julian Vincent nieuwe groeimogelijkheden. Als we al onze troeven goed bundelen, zullen hier zeker projecten uit voortvloeien!

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo