Het chauffeurstekort blijft één van de grootste bekommernissen van de transportsector. 14.2% van alle werkaanbiedingen bij Actiris in Brussel zijn voor wegtransport, waarmee de sector bovenaan de ranglijst staat. Chauffeur blijft ook in Wallonië en Vlaanderen een knelpuntberoep.
Zet alle troeven van je bedrijf in de verf en overtuig die sollicitant
Hou je jobadvertentie kort en bondig. Omschrijf in een lijst met puntjes waarom de job interessant en veelzijdig is. Leg de lat niet te hoog wanneer je de gewenste kandidaat beschrijft en denk na over welke opleidingen je zelf kan geven en wat er in het bedrijf zelf aangeleerd kan worden, bijvoorbeeld via een buddy.
Je biedt sollicitanten niet alleen een aantrekkelijk loon, maar vermeldt alle bijkomende voordelen zoals verzekeringen, vakantiedagen, of extra’s zoals sportabonnementen. Wie op zoek is naar werk, vindt flexibiliteit van werkuren soms belangrijker dan salaris dus geef dit zeker mee. Dit geldt bovendien ook voor doorgroeimogelijkheden.
Een jobadvertentie is meer dan tekst alleen. Toon foto’s en zelfs video’s van het wagenpark, de cabine en je infrastructuur en maak een bedrijfsprofiel aan met alle bijkomende info over je onderneming.
Zorg dat je jobadvertentie bij een divers publiek terechtkomt
De veiligheid en het comfort van de voertuigen, maar ook het takenpakket van de moderne vrachtwagenchauffeur is de laatste jaren fel veranderd. Veel vrouwen en jongeren hebben een verouderd beeld van de transportsector en beseffen niet dat zij er ook een boeiende job kunnen vinden.
Heb je er al aan gedacht om je job op te splitsen in twee deeltijdse banen? Hiermee trek je ook kandidaten aan die meer tijd voor hun privéleven willen uittrekken.
Kijk daarnaast ook over de grenzen heen. Internationale rekrutering kan een oplossing bieden wanneer de lokale jobmarkt te veel onder druk staat. België blijft voor heel wat buitenlandse werknemers een aantrekkelijke werklocatie.
Gebruik alle mogelijke rekruteringskanalen
Je eigen personeel kan je ook helpen om nieuwe mensen te vinden. Communiceer al je openstaande vacatures regelmatig en beloon hen wanneer ze je in contact brengen met de juiste kandidaten. Zulke initiatieven kunnen ook aanslaan bij je leveranciers of partners. Probeer dus om steeds een positieve indruk na te laten als werkgever en laat de mond-tot-mondreclame in je voordeel uitdraaien.
StepStone is een Belgische jobsite die je kan helpen bij je vacatures in de transportsector. Meer info over onze resultaten vind je hier.