Eerste elektrische DAF LF Electric levert Ab Inbev-bier in Nederland

DAF Trucks is begonnen met de uitlevering van zijn ‘zero emission’ LF Electric distributietrucks voor stedelijke toepassingen. De eerste DAF LF Electric is bestemd voor de Nederlandse logistieke dienstverlener Nabuurs, die de truck gaat inzetten voor bevoorrading van horecazaken van bierbrouwerij AB InBev in Groningen.

Het nederlandse logistiekbedrijf Nabuurs, gespecialiseerd in dsitributie voor winkels, supermarkten en horeca, mag als eerste de weg op met de nieuwe DAF LF Electric. Het bedrijf anticipeert op de nulemissieplannen van zijn Groningse thuisstad en wil ervaring opdoen met elektrische voertuigen. De eerste afgeleverde LF Electric zal worden ingezet voor het bevoorraden van de horeca in Groningen. Nabuurs doet dat in opdracht van Bierbrouwerij AB InBev, die met de LF Electric ook de CO2-uitstoot van zijn transportketen wil terugdringen. De ambitie van de brouwerij is om in 2040 wereldwijd volledig ‘Net Zero’ te zijn. Terugdringen van transportemissies is daarbij cruciaal.

DAF Trucks was een pionier binnen het Europese constructeurslandschap met de CF Electric, die inmiddels zijn weg vond naar het regionaal distributietransport. De nieuwe, compactere LF Electric is gebouwd voor het lichtere werk. Hij wordt geleverd als een 19-tons bakwagen (wielbasis van 5,30 of 5,85 meter) voor een bruto laadvermogen van 11.700 kilo. De truck heeft een elektromotor van 260 kW (370 kW piekvermogen), die wordt gevoed door een duurzame kobalt- en magnesiumvrije lithium-ijzer-fosfaat-batterij (LFP) van 282 kWh (252 kWh effectief). Dat geeft de LF Electric een actieradius tot 280 kilometer, ruim voldoende voor de dagelijkse inzet op de routes die in de stedelijke distributie gebruikelijk zijn. Met het Combined Charging System kan de batterij met slow charging (400V AC, 22 kW, 3 fasen) in 6,5 uur van 20% naar 80% worden opgeladen. Het volledig opladen (0% tot 100%) duurt tot 12 uur. Fast charging (650V DC, 150 kW) is ook mogelijk. In slechts 60 minuten wordt de batterij dan van 20% tot 80% opgeladen – of in 2 uur van helemaal leeg naar helemaal vol. Op die manier hoeven de gebruikers niet te investeren in duren DC-laadinstallaties.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo