Het grote nieuws van Mercedes-Benz Trucks op de IAA is de eActros LongHaul, een elektrische trekker voor langeafstandstransport, die als prototype wordt gepresenteerd. In 2023 zullen nog meer exemplaren naar klanten worden gestuurd om de technische configuratie ervan definitief te valideren.
De eActros LongHaul zal worden uitgerust met drie lithium-ijzer-fosfaat (LFP) batterijen, met een totale geïnstalleerde capaciteit van meer dan 600 kWh, en een elektrische as met twee motoren met een continu vermogen van 400 kW en een piekvermogen van meer dan 600 kW. De batterijen van het voertuig kunnen in minder dan 30 minuten worden opgeladen van 20% tot 80% bij een MCS-standaard laadstation. De eActros LongHaul zal ongeveer 500 kilometer kunnen afleggen met één acculading, maar Mercedes-Benz Trucks werkt ook samen met Krone en Trailer Dynamics om de trekker te koppelen aan een geëlektrificeerde oplegger, waardoor de actieradius wordt vergroot tot 800 kilometer.
Op korte termijn begint Mercedes-Benz Trucks in de tweede helft van 2023 met de productie van de eActros 300 als trekker. Net als de eActros vrachtwagen zal deze trekker alleen leverbaar zijn met een M dagcabine. Met drie accu’s van elk 112 kWh bedraagt de actieradius van deze trekker maximaal 220 kilometer. Bovendien kan het Duitse merk de eActros nu uitrusten met de door ZF ontwikkelde eWorX power take-off, die de toepassingsmogelijkheden van deze elektrische truck uitbreidt naar kippers, kranen of hoogwerkers.