Quantron daagt de grote fabrikanten uit met zijn waterstoftruck

Verschillende fabrikanten tonen waterstoftrucks op de IAA Transportation in Hannover, maar het exemplaar van Quantron onderscheidt zich in minstens twee opzichten: bereik en compactheid.

De Quantron QHM FCEV, gebouwd op basis van een MAN TGS, beleefde zijn wereldpremière en het eerste wat opvalt aan dit voertuig voor langeafstandsvervoer is zijn korte totale lengte. In tegenstelling tot de andere in Hannover tentoongestelde voertuigen (Mercedes-Benz Actros GenH2, Hyzon Motors of Nikola Tre FCEV) zijn alle onderdelen geïntegreerd in het chassis. Dit betekent dat er geen compromissen zijn wat betreft de maximale lengte in vergelijking met een conventionele dieseltrekker. Dit is het resultaat van uitgebreid werk met twee toonaangevende leveranciers: Ballard Power Systems voor de 120 kW brandstofcel en Allison Transmission voor de eGen Power® 130D E elektrische achteras. Ook de waterstoftank, met een capaciteit van ongeveer 54 kg, is volledig in het chassis geïntegreerd.

In een normale configuratie van 44 ton biedt de QHM FCEV een bereik van 700 kilometer, maar Quantron werkt ook aan een versie die is aangepast aan de wetgeving in Zweden en Noorwegen. In de versie van 60 ton kan de QHM FCEV tot 116 kg waterstof meenemen in extra tanks achter de cabine, wat een bereik van 1500 km op één tank oplevert.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo