Na de vernieuwing van de middenklasse met de XD, geeft DAF Trucks zijn lichte LF-gamma een mechanische boost met een nieuwe reeks aandrijflijnen, waaronder vernieuwde Paccar PX-5 en PX-7 motoren en nieuwe 8-traps PowerLine automatische transmissies. Volgens de fabrikant kan dit tot 7% brandstofbesparing opleveren.
Beide motoren zijn voorzien van een nieuw compacted graphite iron (CGI) blok, gietijzeren cilinderkop, nieuwe zuigers met lage wrijving, nieuwe compressoren en een nieuwe turbolader met overdrukklep. Volgens DAF Trucks zijn ze lichter (maar niet hoeveel), en omdat het maximale koppel wordt ontwikkeld bij een lager toerental, zijn ze ook zuiniger.
Vermogen en koppel
PX-5 | 124 kW (170 pk) | 700 Nm | @1.100 – 1.700 tpm |
139 kW (190 pk) | 750 Nm | @1.200 – 1.700 tpm | |
153 kW (210 pk) | 800 Nm | @1.300 – 1.700 tpm | |
PX-7 | 167 kW (230 pk) | 900 Nm | @ 900 – 1.800 tpm |
189 kW (260 pk) | 1.000 Nm | @1.000 – 1.700 tpm | |
212 kW (290 pk) | 1.100 Nm | @1.100 – 1.600 tpm | |
227 kW (310 pk) | 1.200 Nm | @1.200 – 1.500 tpm |
Nieuwe PowerLine transmissie
De nieuwe PowerLine automatische transmissie (van ZF) zal in de meeste gevallen de voorkeur genieten. Hij heeft nog steeds acht versnellingen, maar is verfijnd om de onderbreking van het koppel tijdens het schakelen verder te beperken. Bovendien maakt de nieuwe transmissie urge-to-move mogelijk. Die functie wordt geactiveerd wanneer het rempedaal wordt losgelaten: als je hem in D zet begint de wagen automatisch te rijden. Handgeschakelde transmissies met zes en negen versnellingen blijven beschikbaar, evenals de Allison automatische transmissies die relevant blijven voor afvalinzameling en brandbestrijding.
Met de nieuwe motoren, geoptimaliseerde PowerLine transmissies en geoptimaliseerde achterasverhoudingen zal de LF volgens DAF naar verwachting tot 7% minder brandstof verbruiken.