Federaties niet te spreken over Waalse plannen verhoogde kilometerheffing

De Waalse overheid overweegt een sterke stijging van de kilometerheffing en een uitbreiding van het wegennet dat aan de heffing onderworpen is. De transportfederaties vinden deze stijging niet opportuun op een moment waarop de bedrijven zich al geconfronteerd zien met ongeziene toenames van hun loon- en brandstofkosten. 

Vanaf januari wordt de kilometerheffing in het Waals Gewest geïndexeerd met 9,97 procent. Vlaanderen en Brussek volgen in juli. Daarnaast liggen plannen op tafel om de tarieven van de heffing in het Waals Gewest op te trekken: concreet zal in Wallonië, naast de indexering, de prijs per kilometer voor een Euro 6-vrachtwagen van meer dan 32 ton stijgen van 0,154 euro naar 0,172 euro. Dit betekent dat de kosten van deze vrachtwagens zullen stijgen van 0,14 tot 0,172, een stijging van 22,85%. Daarmee komt de heffing op het niveau van de Vlaamse tarieven. Deze plannen zijn voor alle duidelijkheid nog niet bekrachtigd, maar zorgen bij de transportfederaties wel voor zenuwachtigheid.

“In haar zoektocht naar extra inkomsten, overweegt Wallonië om bovenop de indexering, de tarieven van de kilometerheffing voor EURO V en EURO VI voertuigen met een MTM van >32 ton ook nog eens drastisch te verhogen en om het betold wegennet uit te breiden. Voor Febetra stuit dit op een no pasaran”, laat Febetra-topman Philippe Degraef weten aan Transportmedia. “Nu de economie duidelijk aan het slabakken is en vervoerders geconfronteerd worden met nooit geziene meerkosten, is het echt niet het moment om bovenop de indexering van ongeveer 10% nog eens af te komen met een platte belastingverhoging voor de zwaarste voertuigcategorie die ongeveer 90% van de tolinkomsten genereert. Meer betalen om even vaak en even lang in de file te staan, daar zitten vervoerders in de huidige crisisperiode, nu eens echt niet op te wachten.”

Bij TLV meent Lode Verkinderen dat deze stijging een relatief klein aandeel heeft in de algemene kostenstijging waarmee het transport zich geconfronteerd ziet. “Deze aanpassing van de tarieven valt in het niet bij de stijging van de loonkosten, de brandstofprijzen en de gestegen prijzen van nieuw materiaal. Samen vormt dat een ongeziene cocktail. We zijn ontgoocheld dat onze vragen om tegemoetkoming op het vlak van flexwerk en professionele diesel niet zijn meegenomen in de recente regeringsonderhandelingen.”

Bij UPTR wacht men de definitieve beslissing rond de kilometerheffing af. De federatie is evenwel van mening dat de stijging in het huidige klimaat van stijgende kosten onverantwoord is.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo