29 partners (waaronder verschillende vrachtwagenfabrikanten en het Italiaanse logistieke bedrijf Gruber Logistics) hebben hun krachten gebundeld in een vierjarig onderzoeksproject dat in november van start gaat. Het doel van dit MODI-project, dat grotendeels door de Europese Commissie wordt gesubsidieerd, is het valideren van de manier waarop autonome vrachtwagens onder reële omstandigheden in gebruik kunnen worden genomen.
In tegenstelling tot wat er elders in Europa al gebeurt, is het de bedoeling om autonome vrachtwagens van niveau 5 op de weg te zetten, d.w.z. zonder chauffeur aan boord, op routes die vier Noord-Europese havens met elkaar verbinden: Rotterdam in Nederland, Hamburg in Duitsland, Göteborg in Zweden en Moss in Noorwegen (dat geen deel uitmaakt van de Europese Unie, maar ja…). Tot de partners behoren twee traditionele vrachtwagenfabrikanten (Volvo Trucks en DAF), een fabrikant van autonome voertuigen (Einride), twee logistiekbedrijven die actief zijn in de verschillende havens (DFDS en Maersk) en een vervoerder (het Italiaanse Gruber Logistics).
Voor het MODI-project is 28 miljoen euro uitgetrokken, waarvan de Commissie 23 miljoen euro bijdraagt.