Het aanbod van diensten en producten dat ALUMAC construct aanbiedt, werd doorheen de jaren groter. Net zoals het klantenbestand verruimde. Over één specifiek product is het bedrijf bijzonder trots: de BE-Combi 3500PLUS is een unieke oplossing om het laadvermogen bij bestelwagens aanzienlijk te verhogen. Zaakvoerder Stefaan Crombez geeft tekst en uitleg.
ALUMAC construct is een op en top familiebedrijf, opgericht in de jaren ‘80. Maatwerk loopt als een rode draad door die enkele decennia dat de onderneming inmiddels op de teller heeft staan, zij het met diensten en producten die doorheen de jaren steeds uitgebreid werden. “We omschrijven onze activiteiten doorgaans als ‘vrachtwagenopbouw’”, legt zaakvoerder Crombez uit. “Wij staan met andere woorden in voor alles wat op een bestelwagen of vrachtwagen kan gezet worden: open laadbaken, kippers, kranen, containersystemen, alles van klein naar groot. Specifiek voor VAN’s doen we ook de inrichting van de laadruimte, en ook hier gaat het voornamelijk over maatwerk volledig volgens de wensen van de klant. We specialiseren ons bijvoorbeeld in uitrustingen en rekken met afmetingen die niet in de handel verkrijgbaar zijn.”
Groeibeweging
“Een belangrijk deel van onze groei kan op conto geschreven worden van het feit dat we verdeler zijn van HIAB kranen en MULTILIFT containersystemen, maar er is meer”, vervolgt Stefaan Crombez. “Sinds een jaar of drie is er ook onze toolshop AMC parts waar klanten terecht kunnen voor alle carrosserie onderdelen voor de opbouw van trailers, vracht- en bestelwagens, hydraulica, verlichting, signalisatieverlichting, materiaalkoffers en werkmateriaal. Enkele jaren geleden openden we ook een vestiging in Doornik waar we montage en herstellingen uitvoeren. En dit jaar namen we ook de firma CTTS uit Waregem over, een specialist in trailers en exclusief Schwarzmüller verdeler in België. Een sterk en kwalitatief merk in de trailer wereld dat perfect aansluit op ons bestaand aanbod en waarvoor wij staan.”
BE-Combi 3500PLUS
“Een product waar we bijzonder trots op zijn is de BECombi 3500PLUS”, benadrukt Crombez. “Het is hét antwoord op de gewichtslimiet van 3,5 ton bij VAN’s, maar ook op het nijpend tekort aan chauffeurs in het bezit van een C rijbewijs. Het systeem werkt als volgt: de VAN wordt omgebouwd tot een trekker, waar vervolgens de plus-oplegger op geplaatst wordt. De kast wordt zo goed als tegen de cabine geplaatst. Hét grote voordeel is dat je met zowel een trekker als een trailer rijdt en beide telkens een gewicht van 3,5 ton mogen hebben. In totaal mag het voertuig dus 7 ton wegen, wat een beduidend groter laadvermogen mogelijk maakt dan bij een klassieke VAN waarbij je door het gewicht van het voertuig vaak aan maximum één ton komt. Het is geen overdrijving te stellen dat het laadvermogen van een doorsnee VAN dankzij dit systeem sterk verhoogd kan worden. Een ander voordeel is dat het toegelaten is om een VAN, uitgerust met de BE-Combi, met een BE-rijbewijs te besturen.”
IBS
“Er is de voorbije jaren fors geïnvesteerd in veiligheid en rijcomfort”, besluit Crombez. “Een belangrijke vaststelling is dat je inmiddels het gevoel krijgt met een VAN te rijden en je die trailer achter je op geen enkele manier voelt. Specifiek voor de veiligheid is er de IBS. Deze zet alle signalen van de veiligheidssystemen waarmee het voertuig uitgerust is om naar de bijpassende rem-luchtdruk voor de oplegger. Sensoren registreren bovendien continu de druk in het remsysteem. Het intelligente remsysteem vergroot op die manier het remvermogen, verkort de remafstand en voorkomt schaar- of slipgevaar bij een acute stop.”
WWW.ALUMAC.BE
ALUMAC construct
Ringlaan 14, 8501 Kortrijk (Heule) • TEL: 056 66 25 95