Afkoelende pakketbezorging zadelt PostNL op met verlies

Zowel de post- als pakketbedeling bij PostNL leden een verlies van een miljoen euro in het derde kwartaal van 2022, blijkt uit cijfers die het Nederlandse bedrijf bekendmaakt. De hoge inflatie en het lage consumentenvertrouwen zetten de consumentenbestedingen en de e-commerce- groeiverwachtingen onder druk en hebben een aanzienlijke impact op het kostenniveau. Opvallend: ook de internationale activiteiten lopen licht (-1,1%) terug. 

Herna Verhagen, CEO van PostNL verklaart de kwartaalcijfers als volgt: “De macro-economische omgeving is verslechterd en veroorzaakt meer tegenwind. Het ongekend hoge niveau van de inflatie zet de arbeidskosten verder onder druk. In combinatie met het lage consumentenvertrouwen leidt dit tot een duidelijk effect op de bestedingen van de consument. Fysieke winkels en webshops geven nu aan dat de voorraden groeien. We verwachten dat deze tegenwind ook de komende kwartalen voort blijft duren, wat leidt tot aanhoudende onzekerheid.”

De e-commercesector staat evenwel aan de vooravond van de drukke eindejaarsperiode, die vraagt om de snelle inzet van piekcapaciteit in de verwerking van zendingen. Verhagen verwacht pakkettenvolumes die naar verwachting min of meer vergelijkbaar zullen zijn met vorig jaar.

 

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo