Containerterminal DP World drijft capaciteit op met nieuwe stapelkranen

Terminaluitbater DP World neemt op zijn Antwerpse site nieuwe automatische stapelkranen (ASC’s) in gebruik. Die maken een maximale containerdensiteit mogelijk. De eerste container werd vandaag symbolisch afgezet door de eerste hybride elektrische truck in de vloot van Van Moer Logistics.

De DP World-terminal wordt uitgerust met 17 extra nieuwe elektrische automatische stacking cranes (ASC’s), die bovenop de 10 bestaande modules komen. Deze kranen kunnen tot de helft meer containers stapelen dan het geval is bij containerstapels die bediend worden door klassieke straddle carriers. DP World investeert tegen 2026 in totaal bijna 200 miljoen euro om de capaciteit van Antwerp Gateway verder op te drijven tot 3.4 miljoen TEU (20-voet containers). Voor de mondernisering van de infrastructuur kreeg de terminal bovendien een Europese subsidie, goed voor drie nieuwe Automatic Stacking Crane modules en twee toekomstige kadekranen. De combinatie van elektrificatie en verduurzaming maakt dat de CO2-uitstoot per behandelde container in acht jaar tijd met de helft daalde. Streefdoel blijft CO2-neutraliteit tegen 2050. De stapelkranen werken op groene stroom die hoofzakelijk geleverd wordt door de windmolen en de biogascentrale op de site. DP World onderzoekt ook andere groene oplossingen zoals HVO of waterstof. Om de officiële indienstname van de nieuwe kranen te vieren en de verduurzaming van logsitieke processen in de haven te illustreren, kwam Jo Van Moer, CEO van Van Moer Logistics, met een hybride elektrische truck symbolisch de eerste container afzetten in de module. De e-truck wordt momenteel gebruikt als test binnen de vloot van Van Moer Logistics.

 

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo