e-Trova presenteert zijn eerste prototype

Gisteren presenteerde het jonge Belgische bedrijf e-Trova het eerste prototype van een vrachtwagen met een nieuwe elektrische aandrijving op basis van het retrofitprincipe. Het prototype, gebouwd in samenwerking met het Flanders Make team in Lommel en carrosseriebouwer AWB in Balen, is gebaseerd op een Volvo FH, maar e-Trova zal vanaf 2023 hetzelfde principe toepassen op trucks van DAF en Scania.

Dit prototype zal klaar zijn voor de eerste tests zodra de softwareconfiguratie definitief is gevalideerd, maar de algemene architectuur van het conversieproces tussen de dieselmotor en de elektromotor staat nu vast: zodra de thermische aandrijflijn is verwijderd, vinden de elektromotor, de transmissie en het differentieel hun plaats tussen de chassisbalken, terwijl onder de cabine een wieg wordt vastgeschroefd op de plaats van de thermische motor. Deze wieg bevat hulpcomponenten zoals de 24V accu’s, laders, omvormers, het koelsysteem en de stuurpomp.

De teams van e-Trova en Flanders Make zullen ook de definitieve keuze van de elektrische motor (het prototype gebruikt een DANA HV3000) en de transmissie valideren. Vervolgens zal een nieuwe serie van negen prototypes worden gebouwd op basis van DAF, Scania en Volvo, waarbij het idee nog steeds is om thermische voertuigen om te bouwen tot elektrische vrachtwagens tegen een veel lagere prijs dan de aanschaf van een nieuwe elektrische vrachtwagen. Om dit te bereiken zal e-Trova in verschillende Europese landen een gedecentraliseerd netwerk opzetten om de transportkosten te minimaliseren en de omschakeling zo snel mogelijk te laten verlopen, namelijk in slechts 48 uur.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo