Jo van Moer: “Alles doen om concessie Brusselse containerterminal te behalen”

Port of Brussels schrijft een concessie uit voor de uitbreiding van de containerterminal in het Brusselse havengebied. De huidige containerterminal wordt uitgebaat door Van Moer. CEO Jo Van Moer maakt geen geheim van zijn ambitie om ook de uitbreiding in de wacht te slepen. 

De concessie behandelt de exploitatie van een containerterminal op de Léon Monnoyerkaai te Brussel, en de ontwikkeling van industriële en logistieke activiteiten die binnenvaarttrafiek genereren op een terrein op de achterkaai. De Haven van Brussel in 2021 om de oppervlakte van de Terminal uit te breiden van 1,67 ha tot meer dan 3,32 ha en besloot ze om een terrein van 2,69 ha toe te voegen om een ruimte voor logistieke diensten in verband met de Terminal te creëren. In augustus 2022 werd begonnen met de bouw van een nieuwe kade. De werkzaamheden zullen worden voortgezet terwijl de nieuwe concessiehouder de terminal gaat uitbaten. Er is al 170 meter kade en door de werkzaamheden zal dit toenemen tot 340 meter. Er komt een nieuw toegangsspoor, dat het historische tracé zal vervangen, waardoor de voorhaven opnieuw met het spoorwegnet wordt verbonden. Dit nieuwe tracé loopt door percelen die niet tot de Haven van Brussel behoren, maar die eigendom zullen zijn van en beheerd zullen worden door Infrabel.

Logistiekspeler Van Moer verwierf in 2021 de Trimodal Terminal Brussels en bracht deze intussen naar een bezettingsgraad van 100 procent. CEO Jo Van Moer is ambitieus over de uitbreiding. “We hebben de ambitie om ook de uitbreiding van de terminal uit te baten en zullen er alles aan doen om de concessie binnen te halen”, zegt Jo Van Moer in een korte reactie aan Transportmedia. Andere kandidaat-uitbaters hebben nog tot 23 december de tijd om hun dossier in te dienen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo