De Bundesrat heeft gestemd over een tekst die de verhoging van de LKW-Maut tarieven vanaf 1 januari 2023 vastlegt. Deze verhoging zal gevolgen hebben voor alle emissieklassen, maar oudere voertuigen zullen zwaar worden getroffen.
De tarieven van de LKW-Maut zijn gebaseerd op drie pijlers: een vergoeding voor het gebruik van de infrastructuur en een externalisering van de kosten in verband met luchtverontreiniging en geluidshinder. Als we naar de nieuwe tarieven voor Euro 6-vrachtwagens kijken, zien we dat de infrastructuurcomponent afneemt, terwijl de andere twee componenten toenemen. Het resultaat is een tarief dat van 0,183 euro/km voor een combinatie met meer dan 4 assen naar 0,19 euro/km gaat, een bescheiden stijging van 2,1%. Anderzijds, hoe lager de Euronorm, hoe groter het verschil tussen de oude en de nieuwe tarieven: +18% voor een Euro 5 / EEV, +24% voor een Euro 3/4 en 36% voor een Euro 0/1. In alle gevallen is het de component “luchtverontreiniging” die het niveau van de tariefverhoging bepaalt, aangezien de andere twee componenten voor alle voertuigen gelijk blijven.