Deutsche Bahn zet ‘begeerde bruid’ DB Schenker in de etalage

De raad van toezicht bij de Duitse spoorwegoperator Deutsche Bahn zet het licht op groen voor de verkoop van de spoorvrachtdivisie DB Schenker. Over die verkoop wordt al langer gespeculeerd. Zo toonde DSV in het verleden al uitgesproken interesse. Maar er zijn ook andere gegadigden uit de logistieke sector, met DHL op kop. 

Uit de officiële communicatie van Deutsche Bahn blijkt dat de spooroperator niet zomaar afscheid wil nemen van zijn vrachtdivisie. DB Schenker stutte meermaals de omzet van de Duitse spoorwegen.  Het bedrijf is een topspeler in het spoorgoederenvervoer. Alleen lijkt Deutsche Bahn te beseffen dat het zelf niet de financiële slagkracht heeft om de noodzakelijke investeringen te doen die nodig zijn om competitief te blijven in de snel evoluerende markt van transport en logistiek. Deutsche Bahn wil zich terugplooien op zijn core business en ‘Strong Rail’-strategie, met focus op ecologisch spoorvervoer en uitbreiding van de Duitse railinfrastructuur. En dus gaat DB Schenker, na maanden van openlijke speculatie, nu ook officieel in de etalage. Niet dat Deutsche Bahn de zaken wil overhaasten: een verkoop wordt alleen overwogen als er een duidelijk financieel voordeel is voor Deutsche Bahn. In de eerste helft van 2022 was DB Schenker goed voor een operationele winst van 1,2 miljard euro, een ongezien cijfer in de 150-jarige geschiedenis van het bedrijf.

Dat DB Schenker een gegeerde bruid is, mocht vorig jaar al blijken toen de Deense logistiekoperator DSV openlijk interesse toonde. Het Duitse blad Manager Magazin meent te weten dat DHL 20 miljard euro veil heeft voor de overname. Maar ook sectorgenoten Kuehne+Nagel zou interesse hebben, net als de Deense rederij Maersk. De inlijving van een omvangrijke logistiekspeler als DB Schenker is voor de blockbusters uit het 3PL-segment een kans om vooruit te springen in de rankings, terwijl het voor de maritieme spelers een kans is om zich ook verderop in de logistieke ketens incontournable te maken. Wordt ongetwijfeld vervolgd…

 

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo