Emissions Trading Scheme: wat betekent het voor transporteurs?

Het Europees Parlement en de Raad hebben overeenstemming bereikt over nieuwe maatregelen om de uitstoot van broeikasgassen verder terug te dringen. Met name zal het ETS (dat staat voor Emissions Trading Scheme) worden uitgebreid tot nieuwe sectoren, waaronder het wegvervoer. 

Ter herinnering: de ETS stelt een limiet vast voor de CO2-uitstoot per activiteitensector en creëert een markt waarop elk bedrijf in de sector emissierechten kan kopen of verkopen. Deze “koolstofbeurs” is in 2005 van start gegaan voor de energiesector en een aantal industriële sectoren, is in 2012 uitgebreid tot de burgerluchtvaart (intra-Europese vluchten). Ze zal in 2027 verder worden uitgebreid tot brandstoffen voor het wegvervoer, de scheepvaart en gebouwen. In principe moet de prijs per ton CO2 die in de atmosfeer terechtkomt (de zogenaamde “emissierechten”) worden gebruikt als hefboom voor investeringen in technologieën die minder of geen CO2 uitstoten. Zo was een ton CO2 in 2017 4,38 euro “waard” en begin februari 2022 96,3 euro. Het is dus een zeer volatiele factor, die echter alleen structureel omhoog kan gaan op het gevaar af dat investeringen in technologieën die veel CO2 uitstoten onvoldoende worden bestraft. Het akkoord van gisteren voorziet echter in een plafond van 45 euro/ton tot 2030.

In de praktijk zullen energieleveranciers CO2-rechten kopen, die zij waarschijnlijk alleen maar kunnen doorberekenen in hun prijzen aan de pomp. Dit geldt voor alle voertuigen, van personenauto’s tot vrachtwagens. Zelfs als dit strikt genomen geen belasting is, maar een doorberekening van de kostprijs in de verkoopprijs, zal dit de raming van de kostprijs waarschijnlijk nog ingewikkelder maken dan nu al het geval is. En,” voegt Philippe Degraef, directeur van Febetra, “we vrezen dat deze tweede vorm van financiële bijdrage – aangezien ze bovenop de accijns op brandstof komt – gevolgd zal worden door een andere vorm van belasting bij de herziening van de kilometerheffing. Er is nog niets zeker, maar waarschijnlijk zal binnenkort rekening worden gehouden met de CO2-uitstoot van het voertuig, op basis van de VECTO-waarden van het voertuig. Ondertussen zou de prijs van een liter diesel vanaf 2027 wel eens met 12 cent kunnen stijgen, zo heeft TLV berekend.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo