Hyundai Staria VAN: high-tech nieuwkomer met futuristische looks

Na een aantal jaren afwezigheid in het LCV-segment lanceert Hyundai terug een bestelwagen in ons land. De Staria ziet er futuristisch uit en pakt het anders aan dan zijn voorganger. Heeft hij, samen met de nieuwe verkooporganisatie van Hyundai België onder Astara-vlag en met meer nadruk op een B2B-aanpak, de argumenten om te overtuigen?

Met de H1 en de H350 had Hyundai goede producten in huis, maar het lukte in ons land niet om een vuist te maken tegen de gevestigde waarden. En dus voerde de Belgische verkooporganisatie het tweetal enkele jaren geleden af. Maar in 2022 zien de zaken er anders uit. Het personenwagengamma van Hyundai kreeg een upgrade en sprak, mede dankzij de sterke inzet op elektrificatie, ook steeds meer aandacht van de professionele markt, die ook interesse toont in lichte bedrijfsvoertuigen.

Daarnaast is speelt ook de veranderde Belgische verkooporganisatie een rol. De invoerder van Hyundai in ons land, die ook Maxus, Izuzu, SsangYong, Suzuki en MG invoert, behoort sinds begin dit jaar tot de internationale Astara-groep. De focus kwam nog sterker te liggen op de B2B-markt, met een uitbreiding van het fleet-team en een geïntegreerde aanpak van fleetklanten. De nieuw ontwikkelde Hyundai Staria kwam dan ook als een godsgeschenk voor Astara, dat prompt besliste om hem in ons land te verdelen – en daardoor naast de Maxus Deliver 9 (de dieselversie van de eDeliver 9) ook een middelgrote bestelwagen kan aanbieden met een verbrandingsmotor.

Opvallende look

Waar de H1 nog een eerder traditionele bestelwagen was, doen de looks van de Staria meteen vermoeden dat hij anders is. In de bestelwagenversie ziet hij er iets minder futuristisch uit, met traditionele lichtblokken in plaats van het LED-festijn op de minibus-uitvoering, maar ook zonder die addenda ziet hij er anders uit dan wat concurrenten aanbieden.

De Staria wordt gebouwd op N3 platform van Hyundai (Santa Fe SUV) en krijgt voorwielaandrijving. Dat brengt voordelen met zich mee in vergelijking met de H1, zoals een lagere laadvloer en meer laadvolume. Achteraan ruilt de Staria VAN de multilink van de personenwagenversie in voor een starre as en bladveren. Dat zorgt ervoor dat hij een hogere belasting aankan, maar de keerzijde van die opstelling met bladveren is dat de achteras in onbeladen toestand eerder springerig reageert bij grotere oneffenheden. Niet dat de wegligging van deze versie slecht is, maar hij geeft je in de bochten minder vertrouwen dan de referenties in het segment.

Up-to-date technologie

Op technologisch vlak kan de Staria uitpakken met een bijzonder compleet arsenaal van rijhulpsystemen, al zijn ze soms iets te intrusief. Radargestuurde cruise control, rijvakassistent, file-assistent, noodremhulp, intelligente verkeersbordherkenning, een 360° camera… het zit allemaal op de Staria VAN met dubbele cabine die we testten.

Binnenin krijg je in de ‘Techno’-uitvoering twee LCD-schermen voor je neus met een afmeting van telkens 10,25 duim, één voor het instrumentenpaneel en één voor het infotainmentsysteem, met daaronder aanraakgevoelige shortcuts voor dat systeem en voor de klimaatregeling. De meer basic ‘Twist’ uitvoering moet het stellen met een digitale instrumentencluster van 4,2 duim en een 8 duim scherm voor het infotainmentsysteem.

De plastics die voor het interieur gebruikt worden zijn eerder hard, maar zien er met hun matte afwerking niet ouderwets uit en lijken ook niet krasgevoelig. Doorheen de lichtrijke cabine zijn heel wat opbergmogelijkheden, met naast de traditionele vakken in de deuren en het handschoenkastje ook een vak voor het draadloos opladen van smartphones, twee afgesloten vakken bovenop het dashboard en veel ruimte onder de achterbank, die toegankelijk is door de zitting naar voor te klappen.

Mooie laadruimte

Met een lengte van 5.253 mm, een breedte van 1.997 mm en een hoogt van 1.990 mm kan de Staria zich meten met de VW Transporter en de Ford Transit/Tourneo Custom, en ook de binnenruimte is quasi gelijk. Naast twee rijen met elk drie zetels in de versie met dubbele cabine, is er ook nog de mooie laadruimte achter het vaste tussenschot. Die is met 2.890 liter groot genoeg voor twee europallets. De versie met enkele cabine en drie zitplaatsen kan dan weer drie europallets vervoeren en biedt een laadvolume van 4.935 m³. Dankzij de schuifdeur met een breedte van 870 mm kan de derde pallet ook zijdelings geladen worden met een vorkheftruck.

Het laadvermogen zit rond een ton, terwijl het sleepgewicht van de Staria varieert naargelang de gekozen versnellingsbak. Zowel de handgeschakelde als de automatische Staria kunnen een aanhangwagen met een gewicht tot 750 kg trekken, terwijl het handgeschakelde model een zwaarder geremd exemplaar mag trekken (2.000 kg vs. 1.500 voor de automaat).

Alleen diesel

Zoek niet naar elektrificatie onder de motorkap, de is Staria enkel verkrijgbaar met een 2.2 liter liter grote viercilinder diesel met een vermogen van 177 pk en een koppel van 430 Nm bij 1.500 toeren (al zou er ook een versie met brandstofcel op waterstof in ontwikkeling zijn). In combinatie met de automatische achtversnellingsbak zorgt dat niet meteen voor flitsende prestaties (0-100 km/u in 12,4 seconden en een top van 185 pk), maar het blok doet zijn werk soepel en in stilte, dankzij de turbo met variabele geometrie, terwijl de automaat (die je bedient door middel van drukknoppen) zorgt voor ontspannen rijden en genoeg alertheid om vlot met het verkeer mee te kunnen.

Het verbruik van het nauwelijks ingereden exemplaar waarmee we op pad gingen, was niet buitensporig voor een model van deze omvang. Gemiddeld verbruikten we over een afstand van zo’n 500 kilometer zo’n 8,2 l/100 km, exact het opgegeven fabrieksverbruik gemeten volgens de WLTP-cyclus, al was dat wel in onbeladen toestand. Je kan ook kiezen voor een handgeschakelde zesbak die enkele tienden van een liter zuiniger zou moeten zijn.

Wat kost hij?

De goedkoopste Staria is de bestelwagen met enkele zetelrij vooraan in Twist uitvoering, waarvoor Hyundai € 30.499 vraagt exclusief BTW, of € 32.499 wanneer je hem bestelt met de achttraps automaat. De volledig uitgeruste Techno versie, die standaard voorzien is van de automaat, kost nog eens € 2.000 meer. Voor een Staria met dubbele cabine moet je rekenen op een supplement van € 1.500.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo