Uitdaging 2023 #1: vermijd het “schaar”-effect

Laten we eerlijk zijn: de eerste maanden van 2023 zullen voor alle bedrijven stressvol zijn. Voor het wegvervoer zal de sterkte van de vraag meer dan gewoonlijk bepalen of de ondernemingen de stormen zonder al te veel schade zullen doorstaan.

Met een loonindexering met dubbele cijfers en een kostprijsstijging die door het ITLB op meer dan 14% wordt geschat, lijkt het begin van 2023 een sportief jaar te worden. In 2022 was de kostprijsstijging echter al meer dan 10%. In de meeste gevallen zijn de vervoerders er echter in geslaagd een groot deel van deze kostenstijging in hun tarieven door te berekenen. We meten dit sinds 2005 in onze Truck & Business Barometer en het percentage kostprijsdoorberekening (79,4%) is nog nooit zo hoog geweest als in het najaar van 2022.

Dit is een rechtstreeks gevolg van twee factoren: de sterke stijging van de vraag en de moeilijkheid om chauffeurs aan te werven. De meeste klanten hebben dus tariefverhogingen moeten aanvaarden. Anders liepen ze het risico dat zij niemand zouden vinden om hun goederen te vervoeren. Sommigen betaalden zelfs 60% toeslagen zodat hun vervoerder LNG kon blijven gebruiken… Maar dit alles werd alleen gerechtvaardigd door een economische context waarin de vervoerders het zich konden veroorloven om hun klanten uit te kiezen. Als de vraag naar vervoer tegen eind januari daalt, komt de loonindexering op het slechtst mogelijke moment: de vervoerders zullen de dubbele straf ondergaan dat zij minder werk hebben en de nieuwe verhoging niet in hun kostprijs kunnen doorberekenen. Van ene schaareffect gesproken…

Dus wat zeggen de analisten? Zij dachten dat de Belgische economie al in het derde kwartaal zou krimpen en het tegendeel is gebeurd. Volgens de NBB zou er in het vierde kwartaal toch een lichte daling van het bbp zijn, die zou aanhouden tot begin 2023. In de loop van het jaar zou de groei echter terugkeren, zodat de NBB voor heel 2023 een stijging van het bbp met 0,8% voorspelt. Het spookbeeld van een ernstige recessie is dus enigszins afgezwakt en de indicatoren voor het consumenten- en ondernemersvertrouwen zijn in december opnieuw gestegen.

Als dit relatieve optimisme niet door de feiten wordt tegengesproken, hoeven de vervoerders zich alleen zorgen te maken over het eerste en (misschien) tweede kwartaal. Het is aan hen om een liquiditeitscrisis te voorkomen, aangezien de meeste van hen dit ingewikkelde jaar ingaan met enige financiële reserves, het resultaat van een vrij conservatief winstoverdrachtbeleid in de afgelopen jaren.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo