Uitdaging 2023 #2: een ‘nul-emissie’ plan… of niets

Zoals ik schreef aan het einde van de Business Day op ons nieuwe Passion4Trucks-evenement afgelopen juni, moet elk transportbedrijf van enige omvang zijn decarbonisatiestrategie tegen eind 2022 hebben vastgesteld. De aankondigingen van de logistieke reuzen bevestigen deze prognose alleen maar: zelfs internationale bedrijven die hun eigen wagenpark niet beheren, plaatsen bestellingen, soms op grote schaal, voor elektrische vrachtwagens, zelfs als dit betekent dat ze deze moeten onderverhuren aan hun “transportpartners”. Het valt nog te bezien of deze “partners” zich aan het eind van de maand en aan het eind van het boekjaar zullen kunnen veroorloven, maar laten we het daar maar niet over hebben.

Er is nog een reden waarom de eerste stappen op weg naar een nul-emissiebeleid dringend moeten worden gezet: als vrachtwagens met accu’s (en hetzelfde geldt voor bestelwagens) deel uitmaken van deze strategie, dan is het probleem niet zozeer of de accu’s voldoende actieradius zullen hebben (dat is vaak slechts een kwestie van tijd), maar veeleer of en waar ze kunnen worden opgeladen. De installateurs van de oplaadstations staan op verlies, en dit zorgt voor enkele zorgwekkende vertragingen in de levering (en Transportmedia weet dit goed, wij wachten al 18 maanden op onze eerste oplaadstations…), maar dit is slechts een secundair probleem.

De hoeksteen van het hele systeem is de beschikbaarheid van de nodige elektriciteit. Een grote baas die de eerste steen legde voor een nieuw distributiecentrum vertelde me dat hij dacht dat er genoeg stroom zou zijn voor zijn vloot van 60 bestelwagens, maar dat hij er helemaal niet zeker van was dat de volgende vervoerder die in hetzelfde industriegebied volledig elektrisch zou gaan, genoeg stroom zou hebben. Een elektrificatieconsultant durft de vervoerders te vertellen dat ze misschien moeten verhuizen omdat hun huidige locatie misschien niet ideaal is voor een elektrische vloot. Er wordt ook gezegd dat sommige (Waalse) netwerkbeheerders al gebieden in kaart hebben gebracht waar voldoende elektriciteit zal zijn voor alle voertuigen. Dit betekent dat er in andere gebieden een tekort aan stroom zal zijn, op basis van criteria die niemand kent.

Ik ben dus nog steeds niet overtuigd door degenen die beweren dat waterstof geen rol kan spelen bij het koolstofvrij maken van het wegvervoer, en van de mobiliteit in het algemeen. Laten we hopen dat 2023 ons wat concrete antwoorden over dit onderwerp brengt…

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo